Canonin Petteri Saloranta: Piinapenkistä pöydän toiselle puolelle

Taas myyntikilpailussa – Tällä kertaa toisenlaisesta näkökulmasta, ja Canonin remmissä mukana.

Opintopolku koulunpenkin osalta on ainakin itsellä tältä erää takana, sillä jätin Haaga-Helian Pasilan toimipisteen haikein, mutta myös hyvin mielin valmistuessani Myyntityön tradenomiksi 3,5 vuoden opintojen jälkeen viime vuoden kesäkuussa. Opinnot antoivat paljon. Niiden jälkeen olen ponnistanut työelämään ja todella hienoon yritykseen, jossa viihdyn kuin SM-tason jalkapallokentällä aikoinaan – Eli erityisen hyvin.

Opinnot ovat siis takanapäin ja työelämä käsillä. Tässä, ja nyt.

Opintojen lomassa osallistuin viime vuoden Best Seller Competition 2017 myyntikilpailuun, joka järjestettiin Suomen Turussa. Ja paremminhan ei olisi voinut osua, sillä myytävänä ratkaisuna oli Canon Easy -tuotteistettu palvelukokonaisuus. Omalta osalta kisakunto oli melko tiukka, mutta itse h-hetki ei ollut niin timanttinen. Pyrin aina löytämään asioista myös positiivisen puolen ja tässä toteankin, että henkilökohtaisella tasolla on vielä kehittämisen varaa. Lisäksi, olen aina ollut sitä mieltä, että kehitys on ihmisen koko elämän ajan kestävä prosessi.

Vuodentakaisen kilpailun jälkeen olen sulatellut paljon tuon ajan hetkiä sekä omaa suoritustani oikeassa elämässä. Haluankin jakaa teille omat oivallukseni tuosta harjoittelu- sekä kisa-ajasta, mitä koin tärkeäksi ja miten kilpailua voi peilata oman näkemykseni mukaan työelämässä hyödyllisiin taitoihin.

Nostan esiin kolme omaa oivallustani kisasta sekä tuon jälkeisistä pohdinnoista. Oma suosikkini näistä on numero #3.

Punainen lanka

Keskustelussa on erityisen tärkeää löytää mahdollisimman nopeasti, jo tapaamisen alussa, yhteinen sävel, jotta ostaja sekä myyjä ymmärtävät toisiaan. Tämä johtaa keskustelun avoimuuteen, joka siivittää jouhevasti etenevään keskusteluun. Samalla ilmapiiri on vähemmän jännityksellä pakattu. Tämän johdosta on taas mahdollista päästä tuohon aikamääreeseen vaivattomammin, sillä niin sanottu turha keskustelun aikana tapahtuva tulkinnanvaraisuus jää pois. Yhteisen punaisen langan löytäminen onkin mielestäni yksi avainasia tässäkin kontekstissa.

Älä kainostele kysyä

Kaupan päättäminen jämäkästi. Tähän kohtaan usein sanotaan, ettei suomalainen osaa ”klousata”. En usko liialti yleistyksiin – niin kuin en tähänkään. Kaikki myyntitapahtuman aikana läpi käydyt asiat siivittävät tähän viimeiseen kohtaan. Eli voikin olla, ettei tarvekartoitusta tai luottamuksen saamista olekaan hoidettu mallikkaasti. Tätä voikin kuvitella domino -pelinä, jossa myyntitapaamisella käsitellyt asiat toimivat pelinappuloina – Mikäli asiaa ei ole käyty huolellisesti läpi, nappula ei hievahdakaan ja kaikki tietävät lopputuloksen. Oma kouluaikainen opettajani sekä myynnin saralla paljon kokemusta vuosien varrella kerännyt Pirjo Pitkäpaasi kerran sanoi, että hänen yhtenä menestyksen valttinaan on toiminut seuraava fraasi: ”kiinnostavia asioita tulee uskaltaa kysyä”. Ei siis pidä pelätä tuon seuraavan askeleen ottamista ja asian ehdottamista. Pahimmassa tai parhaimmassa tapauksessa kauppa tai yhteistyö on vain yhdestä rohkeasti esitetystä virkkeestä kiinni.

Laita oma persoonasi peliin

Tätä jokainen on varmasti kuullut paljon, ja ehkä jopa sparrannut kollegaansa ennen tärkeää tapaamista. Muistuttaisin, että kaiken tämän takana, niin työ- kuin koulumaailmassakin, on persoonat ja erilaiset yksilöt. Mielestäni erilaisuus on rikkaus ja kanssakäymisen suola. Täten muistutankin jokaista olemaan oma itsensä sekä tekemään oman parhaan henkilökohtaisen suorituksensa. Kisaajia on lukuisia Suomen eri kaupungeista, mutta tärkein ja kirkkain asia tässäkin on oman tekemisen taso ja tyytyväisyys itseensä. Ole paras oma itsesi ja tuo oma persoonasi esille. Vain sillä tavoin voit onnistua parhaiten tällä mahdollisesti hieman epämukavuudelta tuntuvalla alueella. Jännitys on normaalia sekä pieni hiki kämmenissä ja tärinä käsissä – Se on kuitenkin osoitus siitä, että otat asian tosissasi. Olet siis jo voittaja, onnittelut siitä ja ei muuta kuin suurempaa vaihdetta silmään ja kohti ensi viikon kisaa!

Lyhykäisyydessään, Best Seller Competition -myyntikilpailu perustuu ostajan ja myyjän väliseen myyntitapaamiseen ennalta laaditun asiakasprofiilin mukaisesti. Tällä tapaamisella on 20 minuuttia aikaa saada ostaja vakuuttuneeksi omasta myytävästä tuote- tai palvelukokonaisuudesta. Myyjän suoritukselle on luotu arviointipohja, jonka mukaan myyjän suoritus pisteytetään arvioijien toimesta. Arviointipohjassa on painotettu tapaamisella läpikäytäviä osa-alueita eri painokertoimin. Alkuerissä lohkojen kattavimmin myyntitaitonsa esittänyt myyjä pääsee finaaliin. Seuraavassa osiossa eli finaalissa otetaan haltuun jatkotapaaminen, ja tietysti uuden asiakasprofiilin kera. Parhaiten myyntitaitonsa edukseen esittänyt henkilö kruunataan lopulta voittajaksi.

Kolme teesiäni pähkinänkuoressa

1. Punainen lanka

2. Älä kainostele kysyä

3. Laita oma persoonasi peliin

Lopuksi, on kuitenkin hyvä muistaa, että kyseessä on kuvitteellinen tilanne myyntitapaamisesta. Tässä eivät päde kaikki samat luonnonlait kuin kilpailun ulkopuolisessa maailmassa. Kilpailu oli mielestäni silmiä avaava ja jopa koruton kokemus, hyvällä tapaa. Voin sanoa, että tässä jos jossakin saa tuutin täydeltä näkemystä sekä kokemusta myyjän päivittäisestä tekemisestä, ja jopa niin että rusetti pyörähtää kaulassa, tietysti hieman fiktiivisessä ympäristössä.

Tsemppiä kaikille, jotka ovat tämän vuoden kisassa mukana, ja etenkin kilpailijoille sekä heidän taustajoukoilleen. Kannustakaa toinen toisianne ja tehkää päivästä ikimuistoinen – Mestariksi tullaan vain harjoittelemalla!

PS. Muistakaa hymyillä, tämä on hauskaa 🙂 #bestsellercom

Comments are closed.