Kokemuksia Best Seller Competitionista, Pekka Pirilä

Omat kokemukseni Best Seller -kilpailusta

Liiketalouden Tradenomi, Laurea-ammattikorkeakoulu (Valmistunut 06 / 2018)

 

Osallistuin Best Seller Competition kilpailuun kolmannen vuoden opiskelijana keväällä 2018. Kyseessä oli itseasiassa ensimmäinen kerta, kun Laurea-amk osallistuu kouluna tähän kilpailuun ja sen vuoksi en osannut yhtään odottaa, millaista se tulisi olemaan.

Kokemusta b2b-myynnistä minulla ei ollut ollenkaan, mutta jostain olin saanut takaraivooni ajatuksen, että se voisi olla kivaa. Siksi halusin lähteä kokeilemaan miltä se mahtaa tuntua ja miten minä pärjään tässä.

Kilpailusta on nyt noin puoli vuotta ja näin jälkeenpäin kun lähden miettimään kilpailua ja siihen valmistavaa kurssia, niin ne olivat helposti parhaita ja opettavaisimpia tapahtumia mitä koko koulu-urani aikana olen kokenut. Se, että opiskellaan teoriaa ja saadaan vinkkejä alan guruilta (Erityiskiitos vielä opettajallemme Ritva Jäättelälle ja valmentajillemme: Jani Aaltonen, Jukka Aminoff, Esko Reinonpoika Alanko, Sani Leino ja Mika D. Rubanovitsch), jonka jälkeen oma oppiminen ja osaaminen viedään todella kovan paineen testaukseen on sellainen kokemus, jota ei usein pääse kokemaan. Kävelet huoneeseen pöydän ääreen, jossa vastapäätäsi istuu yksi ihminen ja pöydällä on mikit. Näiden lisäksi, näet sivusilmällä tuomareita, jotka kirjoittavat muistiinpanoja ja kameran, jonka tiedät nauhoittavan tilannetta. Nuorella kokemattomalla pojalla polvet tutisivat aika hyvää vauhtia.

Kaiken kaikkiaan, vaikka tilanne oli näytelty ja aikaa oli vain 20 minuuttia, kilpailu antoi hyvän kuvan siitä, millainen oikea myyntitapahtuma on. Muun muassa millainen on myyntikeskustelun rakenne, mitkä asiat ovat tärkeitä, mihin tulee kiinnittää huomiota kun tehdään tarvekartoitusta ja mitä asioita tulee painottaa kun esitetään asiakkaalle ratkaisua.

Tapahtuman jälkeen olen päässyt osallistumaan muutamaan myyntitapaamiseen, ja olen huomannut kilpailun ja oikean tapaamisen välillä paljon samankaltaisuuksia ja sen, että kaikista kilpailun opeista on ollut hyötyä näissä tapaamisissa. Lisäksi olen huomannut sen, että monella ”pitkän linjan ammattilaisella” on muutama ihan perus juttu unohtunut kokonaan – pieniä, mutta kuitenkin niin isoja juttuja, joita meille opetettiin ja painotettiin. Iso huomio on myös kiinnittynyt siihen, että ei ne tapaamiset ole läheskään niin jännittäviä kuin kilpailussa, joka saattaa johtua siitä, että vieressä ei ole tuomaristoa ja kameraa. Kilpailun todella kova taso tuli jo todistettua tapahtumassa, mutta nyt kun olen nähnyt oikeita myyjiä arjessa, niin täytyy todeta, että jos nämä ammattilaiset olisivat osallistuneet tapahtumaan niin joku opiskelija olisi silti voittanut tapahtuman. Kova statement, mutta itse uskon siihen. 

Mitä hyötyä kilpailuun osallistumisesta oli?

  • Opin todella paljon B2B-myynnistä
  • Sain eväitä menestyä nykyisessä työssäni
  • Ymmärrän miten asiakkaan ongelmia on mahdollista ”kaivaa” ja miten tuote tai palvelu tulee esittää siten, että se vastaa asiakkaan tarpeita
  • Pääsin viemään itseni uusille tuntemattomille vesille, haastamaan itseni kunnolla ja ylittämään omat odotukseni omista taidoistani
  • Pääsin verkostoitumaan todella monen upean ihmisen kanssa, jotka tulevat varmasti olemaan tulevaisuudessa myynnin kovia ammattilaisia

 

Mitä kaikkea on tapahtunut kilpailun jälkeen?
Sain valmiiksi opinnäytetyöni liittyen B2B-myynnin uusasiakashankintaan, valmistuin koulusta ja pääsin töihin yhteen parhaaseen mahdolliseen ”myyntikouluun”, Mercuri International Oy:n. Työskentelen liidien tuottajana ja yksinkertaisesti selitettynä tuotan liidejä meidän konsulteille – täysin uusia firmoja tai mahdollisuuksia myydä lisää nykyisille asiakkaillemme. Pääasiassa hyödynnän markkinoinnin keinoja ja sosiaalista mediaa liidien tuottamiseen. Ei suoranaisesti myyntiä, mutta sisältää paljon myynnissä tarvittavia taitoja!

Loppuun haluan vielä kiittää kaikkia tapahtuman järjestäjiä tästä mahdollisuudesta, jonka te annatte opiskelijoille. Tämä on ”once in a lifetime experience”, joka antaa opiskelijalle todella paljon enemmän, kun ikinä voisi kuvitellakkaan. Suosittelen kaikkia osallistumaan tähän kilpailuun, koska tämä on yksinkertaisesti sellainen kokemus, jota ei halua jättää välistä. Opit todella paljon ja pääset verkostoitumaan hienojen ihmisten kanssa. Lisäksi, ikinä ei voi tietää, mitä tämä kilpailu tuo tullessaan, voit jopa saada tämän kautta itsellesi uuden työpaikan.

 

Pekka Pirilä
Market Development Trainee, Mercuri International Oy
+358 400 458 339
pekka.pirila@mercuri.fi

Jaa

 

 

Sosiaalinen media

   

                         

 

 


Kilpailussa 2019 mukana