Myyntityöstä ammatti?

Myyntityön arvostus on noussut tasaisesti ja myös suomalaisyrityksissä ymmärretään entistä paremmin myynnin osaamisen arvo. Hyvä myyjä osaa haastaa asiakkaansa perustellulla eriävällä näkemyksellä, koska hän on taitava vuorovaikuttaja. Hän kykenee myös rakentamaan kestäviä asiakassuhteita.

Viimeisten kuukausien aikana me Academic Workillä olemme tehneet runsaasti opiskelijayhteistyötä ja käyneet puhumassa, kouluttamassa sekä jakamassa työelämän inspiraatiota eri oppilaitoksissa. Olemme kiertäneet Career Pointin ja Duuniin.net –messut Haaga-Heliassa ja rekrytoineet viimeisinä vuosina kymmeniä myyjiä kasvuamme tukemaan. Kasvussa tarvitaan tekijöitä, ja tätä varten meillä on tarjota Business Sales Program, joka on suunniteltu kasvattamaan nuorista ammattilaisista nimenomaan B2B-myynnin osaajia.

Energinen ja kunnianhimoinen Matias on Academic Workin Account Manager vm. 2015.

Myynti on haluttu työ

Sekä Account Manager –rekrytoinneissa että oppilaitosyhteistyössä on ollut ilo huomata kasvava kiinnostus myyntityötä kohtaan. Myyntiosaamisen tärkeys on ymmärretty etenkin nuorten ammattilaisten joukossa, ja yhä useampi voi nähdä itsensä myyjän työssä. Meille tulee runsaasti tiedusteluita siitä, millaista tämän päivän myyntityö on B2B-yrityksessä ja kerromme mielellämme. Kuten itse työssä, myös työnhaun aikana kannattaa olla superaktiivinen. Vain tekemällä pääsee eteenpäin.

Hire for attitude train for skills

Myynti on kunnianhimoista, nopeatempoista ja palkitsevaa. Aina kun myyjämme myy jotain, hän myy paitsi työpaikan nuorelle ammattilaiselle, provision itselleen ja erinomaisen asiakaskokemuksen ostajalle.  Myyntityö on organisaatiossamme erittäin tärkeässä roolissa ja panostamme paljon uransa alkuvaiheessa olevien myyntilupausten kouluttamiseen ja kehittämiseen.

Millainen myyjä sinä olet?

Jos olet kunnianhimoinen, viihdyt ihmisten kanssa, osaat luoda verkostoja, olet kaupallisesti älykäs, haluat kehittää asiakassuhteita, et lannistu vastoinkäymisistä ja olet urasi alkupuolella ja janoat koulutusta ja kehittymistä kasvuyhtiössä, sopisit hyvin meille myyjäksi.

Johtajatiimin ja ZEF:in julkaiseman suomalaisen myyjätutkimuksen mukaan Suomesta löytyy viisi selkeästi toisistaan erottuvaa myyjän arkkityyppiä, jotka ovat:

  • Ahkera työntekijä 32 % (Amerikassa 21 %)
  • Ongelmien ratkaisija 23 % (Amerikassa 14 %)
  • Haastajat 16 % (Amerikassa 27 %)
  • Suhteiden rakentaja 17 (Amerikassa 21 %)
  • Yksinäinen susi 12 % (Amerikassa 18 %)

Academic Workin myyjäprofiilia lähimpänä tutkimuksen myyjäprofiileista on Haastaja, ja tähän kategoriaan kuuluu suhteellisesti eniten menestyneitä ratkaisumyyjiä tutkimuksen mukaan. Nämä haastajat myyvät jopa 200 prosenttia enemmän kuin muut myyjät, jos Johtajatiimin tutkimuksia on uskominen.

Kasvuyrityksen menestyksenä on lennokas myynti ja osaavat myynnin tekijät.

Millainen myyjä sinä olet?

Jos olet kunnianhimoinen, viihdyt ihmisten kanssa, osaat luoda verkostoja, olet kaupallisesti älykäs, haluat kehittää asiakassuhteita, et lannistu vastoinkäymisistä ja olet urasi alkupuolella ja janoat koulutusta ja kehittymistä kasvuyhtiössä, sopisit hyvin meille myyjäksi.

Johtajatiimin ja ZEF:in julkaiseman suomalaisen myyjätutkimuksen mukaan Suomesta löytyy viisi selkeästi toisistaan erottuvaa myyjän arkkityyppiä, jotka ovat:

  • Ahkera työntekijä 32 % (Amerikassa 21 %)
  • Ongelmien ratkaisija 23 % (Amerikassa 14 %)
  • Haastajat 16 % (Amerikassa 27 %)
  • Suhteiden rakentaja 17 (Amerikassa 21 %)
  • Yksinäinen susi 12 % (Amerikassa 18 %)

Academic Workin myyjäprofiilia lähimpänä tutkimuksen myyjäprofiileista on Haastaja, ja tähän kategoriaan kuuluu suhteellisesti eniten menestyneitä ratkaisumyyjiä tutkimuksen mukaan. Nämä haastajat myyvät jopa 200 prosenttia enemmän kuin muut myyjät, jos Johtajatiimin tutkimuksia on uskominen.

Tunnistatko itsessäsi haastajamyyjän?

”Myyntityössä asiakasta rakentavasti haastamalla päästään kovempiin myyntituloksiin kuin myötäilemällä, sillä moderni ostaja odottaa myyjältä näkemyksellisyyttä.”  – Johtajatiimin myyjätutkimus 2016

Haastajamyyjäksi tunnistat itsesi siitä, että sinulla on usein ja perustellusti eri näkemys asiakkaan kanssa myyntitilanteessa ja uskallat tuoda sen myös esille. Haastajana sinun on osattava olla kommunikaatiossasi rakentava, koska olet kuitenkin eri mieltä ostajan kanssa asioista ja tämä pitää osata tuoda oikealla tavalla esille. Haastajamyyjänä sinulla on oltava aito motivaatio alaasi kohtaan, mikä näkyy intohimona ja haluna jakaa ostajalle alaa koskevat uusimmat trendit. Me Academic Workilla puhumme rakkaudesta myyntiin. Haastajamyyjänä osaat luoda ostajalle henkilökohtaisen ostokokemuksen. Hyvä haastajamyyjä on aina erinomainen vuorovaikuttaja.

Marcin on kivunnut Business Sales Programin ja sisukkaan työn kautta myynnin esimieheksi.

Myyntityön arvostus kasvussa

Yhä useampi tuntuu ymmärtävän myyntityön tärkeyden, sillä ensimmäisen kerran oman osaamisen ja ammatillisen pelisilmän myyminen tulee ajankohtaiseksi jo opintojen alkuvaiheessa. Kun olet valinnut myyntialan koulutuksen, testataan myynti- ja markkinointihenkisyyttäsi pääsykokeissa. Muussa tapauksessa oman osaamisen myymistä pääset varmasti harjoittelemaan kesätyö- tai osatyön hankinnan aikaan – tai vaikka Best Seller Competion -kilpailussa.

Kuten varmasti sinäkin, moni muukin on miettinyt jo työnhakuprosessissa, miten omaa osaamista pitäisi myydä. Huomiosi on kenties kiinnittynyt näihin kysymyksiin:

  • Miten erottaudun muista hyvistä hakijoista työpaikkakilpailussa?
  • Miten osoitan olevani erinomainen hakija ilman, että kehun itseäni liikaa tai väärällä tavalla, mutta toisaalta en myöskään vaikuta liian vaatimattomalta ja keskinkertaiselta?
  • Miten omista vahvuuksista pitäisi kertoa hakemuksessa, entä haastattelussa?
  • Kumpi on tärkeämpi myydä haastattelijalle: kulttuuriin sopiva toimintatyylini ja persoonani vai kompetenssiosaamiseni? Voinko korvata puutteita toisessa toisella?

Kun nyt ajattelet B2B-myyntiä ammattinasi, huomaatko yhtäläisyydet työnhakuun ja oman osaamisen myymiseen liittyvissä kysymyksissä?

Monesti myynnissä tarjoillaan vastapelurille luottamusta ja persoonaa, mutta tärkeää on myös palveluasenne sekä oman toimialan syvällinen ymmärrys. Tutkimusten mukaan luottamusta herättävältä myyjältä, joka ymmärtää ostajan liiketoimintaa sekä sen kehittämistä oman tuotteensa tai palvelunsa avulla, halutaan ostaa. Halpa hinta ja yrityksen tunnettuus eivät ole tärkeimpiä ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä Mercurin vuonna 2015 julkaiseman tutkimuksen mukaan (Näin suomalaiset ostavat).

Tunnistitko itsesi? Kolahtivatko kommentit? Hae töihin.

Haku on nyt auki. Jätä hakemuksesi heti >>

Comments are closed.