Kilpailutilanne

Kilpailutilanne

Kilpailutilanteessa myyjänä toimiva opiskelija kohtaa 20 minuutin myyntikeskustelussa yrityksen ostajan. Alkuerien ostajan profiili on luovutettu opiskelijoille hyvissä ajoin ennen kilpailua, joten he ovat voineet valmistautua asiakkaan kohtaamiseen. Myös ostajina toimivat yrityskumppanien ja korkeakoulujen edustajat on perehdytetty omaan rooliinsa ennen myyntikeskustelua. Kilpailun tuomaristo koostuu mukana olevien yrityskumppanien sekä korkeakoulujen edustajista.

Alkuerien parhaat kilpailijat pääsevät semifinaaliin ja finaaliin etenee neljä parasta.

Finaalissa kilpailijat saavat tietoonsa ostajan profiilin vasta tuntia ennen suoritusta. Yleisöllä on mahdollisuus seurata reaaliaikaisesti finaalisuorituksia järjestävän ammattikorkeakoulun tiloissa tai striimin välityksellä. Myyntikilpailu huipentuu illalla järjestettävään palkintojenjakogaalaan.

Best Seller Competition -myyntikilpailussa arvioidaan seuraavia asioita:

1. Aloitus – myyntitapaamisen hyvä haltuunotto ja keskustelusuhteen luominen

2. Tarvekartoitus  

3. Ratkaisun esittäminen

4. Asiakkaan kysymysten käsittely

5. Myyntitilanteen päättäminen – sitoumuksen saaminen ja jatkosta sopiminen

6. Viestintä- ja vuorovaikutustaidot, yleisvaikutelma

7. Ostajan arvio myyntitilanteesta: kuinka todennäköisesti ostaja haluaa jatkaa keskustelua myyjän kanssa

Comments are closed.