Luennoidessani yhdessä sovellusliiketoiminnan johtajan Petri Ahvenisen kanssa Best Seller Competition -myyntikilpailuun osallistuvia innostuneita ja aktiivisia opiskelijoita Boomi –ratkaisusta havaitsin, kuinka ensiarvoisen tärkeää on muistuttaa, että myyntityössä kaikki lähtee viimekädessä asenteesta. On uskottava itseensä, ylpeydellä edustettava yrityksensä brändiä ja omaksuttava myytävän ratkaisun hyödyt ja edut asiakkaalle. Best Seller Competition -myyntikilpailussa opiskelijat myyvät Boomi-ratkaisua, joka on erittäin ajankohtainen yritysten liiketoimintojen digitalisoituessa ja pilvipalvelujen yleistyessä IT-toiminnoissa. Ratkaisun omaksumishaaste on siis huikea opiskelijoille, joista vain harvalla on aiempaa kokemusta IT-alalta. Toivon, että valmistautumisen ohessa heille kuitenkin valkenee tärkeä oppi eli miten hakea se oikea syvyys ratkaisutuntemuksesta pyrkimättä silti tekniseksi asiantuntijaksi. Myyjän ensimmäinen tehtävä on pyrkiä ymmärtämään asiakkaan liiketoimintaa ja strategisia suuntaviivoja sekä kartoittamaan niistä lähteviä hankkeita. Menestyvä myyjä puhuu ”te” kieltä ”me” kielen sijaan, synnyttää hyvän luottamuksen asiakkaan ja itsensä välille ja osaa perustella arvon, jolla myytävä ratkaisu auttaa asiakasta menestymään heidän asiakkaissa. Tulen kilpailun yleisöstä käsin odottamaan uteliaana myyntipuheita ja kohtaamisia opiskelijamyyjien ja ostajien välillä. Viimeinen neuvoni: Unohtakaa tittelit, kohdatkaa ihminen ja luottakaa kykyihinne! Onnea myyntiin ja paras voittakoon!
Sari Uusitalo
myyntijohtaja
Oy Dell Ab