Myyntityö on vuorovaikutusta – ihmiseltä ihmiselle

Always deliver. Share fun. Take responsibility. Be creative.

Näihin sanoihin kiteytyvät myyntityön keskeisimmät ohjeet. Studentworkin arvomaailmaan kuuluu myynnin tekeminen kovalla sykkeellä, koko sydämellä – hauskaa pitäen.

Studentworkilla myynnin parissa työskentelee parisenkymmentä nuorta myynnin ammattilaista. Heidän tehtävänään on tuoda Studentworkille asiakkaita, joille löydämme tarpeisiin sopivimmat osaajat. Jokainen myyjä on oma uniikki kokonaisuutensa, mutta yhtäläisyyksiäkin löytyy.

Me uskomme siihen, että myynnin pitää olla tavoitteellista. Siksi meillä on jokaiselle myyjällä selkeät tavoitteet, joita kohti työskennellä. Tavoitteisiin pääsemiseksi järjestämme erilaisia myyntikilpailuja; niin Suomessa eri kaupunkien kesken kuin myös rakasta naapurimaatamme Ruotsia vastaan. Kilpailuissa on aina palkinnot kohdallaan, mutta sama pätee yleisemminkin tavoitteisiin yltämiseen: hyvästä työstä tulee aina saada palkinto. Tavoitteiden ja palkintojen tulee motivoida myyjiä, sillä myyntityö ei aina ole helppoa.

Tsemppaava, mutta kilpailuhenkinen porukkamme motivoi toisiaan ja myyntitiimimme tekee onnistuakseen todella tiivistä yhteistyötä esimerkiksi rekrytoijien kanssa. On hyvä pitää mielessä, että kokonaisvaltaiset ratkaisut edellyttävät yleensä erilaisten toimijoiden yhteistyötä. Siksi myyjällä tulee olla hallussa yhteistyötaidot ja joukkuepelaaminen. Myynti ei ole rakettitiedettä, mutta se on monien pienten asioiden summa.

Hyvä myyjä tarvitsee tavoitteisiin yltääkseen vahvaa prosessin hallintaa. Onnistuneen kaupan takana on usein puhelintyötä, tapaamisia ja prospektointia. Jokaisen osasen tulee toimia ja täydentää toistaan. Siksi esimerkiksi puhelintyötä on hyvä harjoitella: löydä oma, aito tapasi tehdä. Puhu ihmisille, kuten puhuisit ystävillesi. Ole empaattinen. Pyri ratkaisemaan asiakkaan haasteet. Kuuntele. Myyntityö on hyvin vuorovaikutteista toimintaa.
Studentworkin Senior Account Manager Roope on tuonut taloon isoja kauppoja. Miten siinä on onnistuttu?

”Uskon, että tässä työssä menestyy parhaiten olemalla inhimillinen, osaamalla puhua ihmisille, olemalla empaattinen ja tunnistamalla omat turhat maneerinsa, joista pyrkii sitten pois. Myynti ei voi olla päälle liimattua tai väkinäistä, ja siksi jokaisen myyjän kannattaa tuoda omaa ääntään ja persoonaansa kuuluviin.”

Roope kuvailee oman menestyksensä salaisuudeksi sitä, että hän on oppinut kysymään oikeita kysymyksiä oikeaan aikaan. Myyntiprosessi perustuu rationaaliselle työlle ja suunnittelulle, mutta myös intuitio on tärkeä työkalu.

”Asiakas tunnistaa aidon fiiliksen ja siksi välillä luotan intuitioon. Lopuksi teen myyntiprosessista analyysin, eli tavallaan palautan sen takaisin rationaalisen työn piiriin.”

Loppujen lopuksi myyntityössä on kyse palvelusta – asiakkaan auttamista ratkaisujen tarjoamisen kautta. Hyvä myyjä osaa tunnistaa asiakkaan tarpeet, tarjota niihin sopivat työkalut ja pyytää rohkeasti kauppaa.

Comments are closed.