Olemme Iida Knuutila ja Riikka Ahvenlampi Turun ammattikorkeakoulun kolmannen vuoden myynnin tradenomiopiskelijoita.
Myynti on aina kiinnostanut meitä molempia. Erityisesti meitä inspiroivat monipuoliset asiakaskohtaamiset
sekä mahdollisuus ratkaista asiakkaiden
haasteita ja luoda sitä kautta arvoa.

Päädyimme opiskelemaan myyntiä hyvin eri lähtökohdista. Iida on työskennellyt jo useamman vuoden ajan B2C-myynnin parissa, ja sitä kautta on herännyt kiinnostus B2B-myyntiä kohtaan, joten hän päätyi hakemaan myynnin tradenomiksi. Riikka puolestaan oli pitkään työskennellyt varhaiskasvatuksessa, mutta harkinnut alan vaihtoa pidemmän aikaa. Liiketalouden tutkinto nousi lopulta vahvaksi vaihtoehdoksi ja niinpä hän päätti hakea opiskelemaan myynnin tradenomin koulutusohjelmaan. Myynti on aina kiinnostanut meitä molempia.
Saimme mahdollisuuden osallistua viime vuoden Best Seller Competitioniin, jonka Haaga-Helia järjesti Helsingissä. Kilpailun pääyhteistyökumppani oli Visma Sign, jonka allekirjoituspalvelua pääsimme myymään kuvitteellisessa, mutta realistisen tuntuisessa, myyntitilanteessa. Seuraavaksi jaamme omia kokemuksia kilpailuun osallistumisesta.
Miten päädyimme mukaan Best Seller Competitioniin ja kuinka valmistauduimme siihen?
Matkamme Best Seller Competitioniin alkoi, kun etenimme finaalinelikkoon Turun ammattikorkeakoulun järjestämässä Turun Myyntikokemus-myyntikilpailussa. Hyvin lyhyen harkinnan jälkeen päätimme lähteä mukaan, jännityksestä huolimatta. Näin jälkikäteen voimme todeta, että onneksi lähdimme.
Kun saimme tiedon Best Seller Competitionista, ei alkueriin ollut aikaa kuin muutama viikko. Saimme kilpailun casen, josta selvisi, että myymme Visma Signin allekirjoituspalvelua. Olimme myyntivalmennuskurssilla tutustuneet aiempiin myyntikilpailucaseihin ja Turun MyyntiKokemuksen kilpailucaseen, jossa myimme henkilöstö- ja työvoimaratkaisuja, joten tuntui aluksi haastavalta hypätä niin nopeasti täysin toisenlaisen palvelun myyjäksi. Valmistautuminen lähti kuitenkin hyvin käyntiin, koska valmentajamme Taru Kankaanpää antoi täyden tukensa ja apunsa meille kilpailijoille.
Kilpailussa oli neljä eri vaihetta. Ensimmäinen vaihe oli tehdä minuutin mittainen työnhakuvideo Visma Signille ja seuraavassa vaiheessa eli alkuerissä olimme ns. juuri hetki sitten aloittaneet työt Visma Signin Sales Specialisteina. Alkuerän jälkeen suuntasimme Helsinkiin Haaga-Heliaan, jossa käytiin välierät ja niistä parhaimmat jatkoivat sitten finaaliin. Kävimme Tarun kanssa casea yksityiskohtaisesti läpi ja pohdimme, millaisia kysymyksiä ja tilanteita neuvotteluissa voisi tulla eteen.
Odotuksemme ja oppimme kilpailusta
Odotuksemme itse kilpailua kohtaan olivat hyvin vähäiset, sillä valmistautumiseen ei ollut kovin paljon aikaa. Lähdimme kilpailuun mukaan hyvin avoimin mielin ja ennen kaikkea ajatuksena oppia lisää myynnistä sekä ylittää itsemme. Finaalipäivänä saimme huomata, kuinka kovatasoisesta kilpailusta oli kyse, tämä yllätti meidät molemmat. Finaalipaikkaa ei kummallekaan meistä tullut, mutta olemme tyytyväisiä, että lähdimme mukaan, sillä kokemuksena tämä oli todella arvokas. Kilpailuun osallistui opiskelijoita useasta Suomen ammattikorkeakoulusta, joten oli mukavaa päästä jakamaan kokemuksia heidän kanssaan.
Vinkit kilpailijoille:
- Kiinnitä huomiota siihen, kenen kanssa neuvottelet
- Kuuntele aktiivisesti
- Luota omiin kykyihin ja taitoihin
- Pysy rauhallisena muuttuvissakin tilanteissa
Terveiset tuleville kilpailijoille!
Lähtekää kisaan mukaan innolla ja ennakkoluulottomasti. Ajatus kilpailemisesta voi tuntua jännittävältä, mutta tällaista oppimiskokemusta ei joka päivä tule vastaan. Kilpailun tarkoitus ei ole voitto vaan siitä saadut opit ja kokemus. Jotta saat parhaan mahdollisen hyödyn, valmistaudu kisaan huolellisesti, mutta rennolla otteella. Kilpailu casessa voi tulla muutoksia, ihan kuten oikeassakin liike-elämässä, joten sopiva rentous auttaa sinua reagoimaan ja sopeutumaan mahdollisiin muutoksiin. Ole oma itsesi ja luota omaan osaamiseesi!