Nelisenkymmentä Turun Ammattikorkeakoulun opiskelijaa aloittaa pian myyntivalmennuksensa. Tiedossa on useita kymmeniä tunteja harjoittelua yhdessä, erikseen ja pienryhmissä sekä livenä, etänä että videointia hyödyntäen. Mitä kaikkea hyvää opiskelijoille on tarjolla vastineeksi siitä panostuksesta, jonka he käyttävät myyntiharjoitteluun? Best Seller -kilpailun finaalipaikkoja kun ei riitä kaikille.
Kuten tiedämme, hyvä myyjä saapuu täsmällisesti sovittuna ajankohtana asiakastapaamiseen. Myyjä on pukeutunut asianmukaisella tavalla ja valmistautunut tapaamiseen pohtimalla etukäteen esille otettavia asioita. Myyjä on kuitenkin ennen kaikkea valmis kuulemaan, mitä asiakkaalle kuuluu ja miten hänen liiketoimintatavoitteitaan voisi edistää. Myyjä koputtaa oveen ja asiakas tulee avaamaan. Myyjä katsoo asiakasta silmiin ja kättelee ystävällisesti. Asiakas pyytää myyjää istumaan ja myyjä puolestaan kysyy, voiko kaataa vieressään olevasta termarista asiakkaalle kahvia. Myyjä kysyy, mitä asiakkaan päivään on siihen mennessä kuulunut. Asiakas ilahtuu, että saa kertoa asioistaan ja pian siirrytään arjen rutiineista kohti yhteisiä intressejä, joissa asiakkaan bisnestavoitteita tuetaan myyjän ratkaisuilla.
Haluaisitko sinä saada lähipiiriisi yhtä hyvin käyttäytyvän miniän, opiskelijan, kollegan tai ystävän, mitä esimerkkitarinan myyjä? Hyvä myyjä osoittaa arvostusta ja kunnioitusta toiselle ihmiselle omilla teoillaan ja valinnoillaan. Hyvä myyjä pärjää erilaisissa tilanteissa, sillä hän osaa käyttäytyä ja ottaa toiset huomioon. Hyvä myyjä tekee asiat myös aidosti omasta halustaan – ei siksi, että hänen vain pitäisi, sillä ulkokultaisuuden huomaa helposti.
Myyntivalmennus onkin pitkälti hyvien käytöstapojen opettelemista. Hyvät käytöstavat antavat puolestaan valmiuksia toimia monenlaisissa tilanteissa varmalla otteella, on tilanteissa sitten vävyn, kollegan, esimiehen tai ystävän roolissa. Nämä elinikäiset taidot lienevät sitä parasta vastinetta myyntivalmennukseen panostamiselle. Kohteliaalle ihmiselle – tai myyjälle – aukeavat monet ovet. Ystävällisyys ja hyvät tavat antavat myös opiskelijoille sitä varmuutta, jota tarvitaan sen yhden pelottavan oven avaamiseen: huhtikuun puolivälissä Best Seller -kilpailussa pitää uskaltaa koputtaa neuvotteluhuoneen oveen, katsoa asiakasta silmiin ja kätellä ystävällisesti.
Sini Jokiniemi
myynnin yliopettaja, KTT
valmentaja, Best Seller Competition 2016
Myyntityön koulutusohjelma
Turun ammattikorkeakoulu