Viime kevään Best Seller Competition oli tiukka tulikoe, joka vahvisti urahaaveeni. Kilpailun aikana ymmärsin, että juuri tätä haluan tehdä! Kilpailuun osallistuminen oli myös itselleni testi – pärjäänkö, osaanko, pystynkö?
Yksin ei kukaan menesty
Kilpailutilanteessa olin yksin, mutta en ilman tukea. Finaalissa vierelläni oli sparraaja, joka vahvisti uskoa itseeni ja tuki valmistautumisessa. Sama pätee myös työelämässä. Yhteyspäällikkönä minulla on asiakkuudesta kokonaisvastuu, mutta ympärilläni on asiakkuustiimi, jonka johtaminen on minun tehtäväni.
Olen kiitollinen siitä, että minulle on alusta lähtien annettu täysi vastuu omista asiakkuuksistani ja omasta kehittymisestäni. Olen hypännyt suoraan syvään päähän, yritys on uskonut minuun. Jollei asiakas ole tyytyväinen, voin katsoa itseäni peilistä – mitä olisin voinut tehdä toisin? Isosta organisaatiosta löytyy onneksi myös mentoreita, joiden kokemuksesta on korvaamaton apu uran alkutaipaleella. On tärkeää löytää sparraaja, joka uskoo sinuun ja tsemppaa tarpeen tullen!
Asenne ratkaisee
Kilpailussa menestyminen onnistuu vain huippuasenteella ja kovalla motivaatiolla. Täsmälleen samoja asioita vaaditaan myyntityössä menestymiseen. Huonompinakin hetkinä on uskottava itseensä ja pidettävä negatiiviset ajatukset poissa. On oltava luottamusta siihen, että pystyy mihin tahansa. Vaikkei aina voi onnistua, aina voi uskoa. Mitä parempi asenne sinulla on asiakkaalle mennessä, sitä varmemmin onnistut – jollet usko, et onnistu.
Asenne ratkaisee joka päivä. Millä asenteella tapaat asiakkaan? Otatko jokaisen asiakastapaamisen haasteena, jonka tavoitteena on löytää paras mahdollinen ratkaisu asiakkaan tarpeisiin ja tunnistamaasi tilanteeseen? Omalla kohdallani motivaatio syntyy juuri tästä, mahdollisuudesta löytää myös piilevät tarpeet ja rohkeudesta ehdottaa sopivia ratkaisuja. Jokainen asiakastapaaminen on kilpailu, jonka palkintona on tyytyväinen asiakas. Teen työtäni asiakkaiden, en itseni vuoksi.
Jatkuvan kasvun tiellä
Kilpailuprosessin aikana opiskelijat kehittyvät valtavasti. Sama jatkuu myös työelämässä. Valmistuttuasi et suinkaan ole valmis, vaan vasta alussa. Olet itse vastuussa omasta kehityksestäsi ja vain kunnianhimosi asettaa rajat sille, kuinka pitkälle voit päästä.
Best Seller Competition oli erinomainen mahdollisuus päästä testaamaan opintojen aikana oppimaani käytännössä. Kilpailun aikana minun oli löydettävä oma tyylini ja hiottava suorituksestani täydellinen paketti. Kilpailu antoi mahdollisuuden kokeilla erilaisia tekniikoita käytännössä ja turvallinen ympäristö kannusti revittelemään, testaamaan mikä toimii. Odottamattomat tilanteet, tiukat aikarajat ja asioiden nopea omaksuminen antoivat esimakua työelämän vaatimuksista. Tämän lisäksi kilpailijaa kuvattiin ja seurattiin, läsnä oli asiakkaan ja tuomariston lisäksi auditorio täynnä katsojia – oikeastaan kisa onkin äärimmilleen viety versio myyntitilanteesta.
Älä unohda juhlia!
Kilpailuun osallistumisen ja siinä menestymisen merkityksen ymmärsin vasta myöhemmin. Best Seller Competition antaa mahdollisuuden luoda verkostoja tulevaa työelämää varten ja osallistujana voit tehdä vaikutuksen tulevaisuuden työnantajiin. Kadun ainoastaan sitä, etten oikeastaan ymmärtänyt juhlia voittoani – olen myöhemmin ymmärtänyt, miten tärkeää on osata nauttia saavutuksistaan. Onnistumisia on syytä juhlistaa ja niiden äärelle kannattaa pysähtyä hetkeksi ennen tarttumista seuraavaan haasteeseen.
Elämä Best Seller Competition -myyntikilpailun jälkeen
Intensiivisen kilpailujakson jälkeen takki voi olla aika tyhjä. Mitä seuraavaksi?
Itse olin viime keväänä valmistumisen kynnyksellä ja sain unelmieni työpaikan yhdeltä kilpailun yhteistyökumppaneista. Pystyin hyödyntämään kilpailun sytyttämää liekkiä heti myös tositilanteessa. Kannustan jokaista kilpailuun osallistujaa painamaan mieleensä onnistumisen tunteen – kirjoita vaikka tunnelmasi ylös tai kuvaa itsellesi video, jossa kerrot miten onnistuit ja miltä se tuntui. Siihen tunteeseen on hyvä palata vaikka harjoittelu- tai kesätyöpaikkaa hakiessa. Mieti myös, mitä opit kilpailun aikana. Jäikö jotain kehitettävää?
Olen vasta urani alussa ja kehittyminen huippumyyjäksi jatkuu. Olen asettanut itselleni kovia tavoitteita ja päättänyt saavuttaa ne. Tällä kertaa en myöskään aio unohtaa juhlia onnistumistani!
Wilma Vilen
Voittaja, Best Seller Competition 2015
Tradenomi, Turun AMK:n myyntityön koulutusohjelma
Yhteyspäällikkö, Canon