Myyminen on periaatteessa helppoa, kun tietää mitä myy, kenelle ja millä hinnalla. Ja siihen vielä hyvät myyjät, työkalut, kompensaatiot yms. niin yrityksen tärkein funktio on hanskassa. Näinhän meille opetetaan ja hyvä niin. Sillä oletuksella että yritys on ns. established.
Uutta yritystoimintaa käynnistettäessä mikään näistä onnistumisen edellytyksistä ei välttämättä ole riittävällä tasolla. Oman kokemukseni mukaan jotain puuttuu tässä vaiheessa aina, jos ei muuta niin sitten referenssit.
Myyntikeikalla jossain päin Espoota:
Asiakas: “Tämä teidän yritys on meille kyllä ihan tuntematon.”
Myyjä: “Joo, ollaan me jätetty paperit sisään kaupparekisteriin toissa viikolla.”
Asiakas: Mitenkäs tämä meille tärkeä ominaisuus on teillä ratkaistu?
Myyjä: “Tuota noin, ei olla sitä ehditty vielä ratkaista. Mutta hyvä kysymys, sopiiko että me selvitetään asia ja palataan ensi viikolla?”
Asiakas: “Tämä vaikuttaa kyllä 20 pinnaa kalliimmalta kuin kuin yrityksien X ja Y ratkaisut, meillähän on heidän kanssaan puitesopimukset kuten ehkä tiesitte.”
Myyjä: “Me ollaan kyllä benchmarkattu kilpailijat ja jos katsotaan kolmen vuoden kokonaiskustannuksia niin meidän ratkaisu on selvästi edullisempi.” (Mitä ihmettä, eihän me edes tiedetty että Y tarjoaa tätä ratkaisua.)
Asiakas: Keitäs asiakkaita teillä on referensseinä?
Myyjä: “No ihan vielä ei olla tehty kauppoja mutta kaikki tykkää kyllä tästä meidän ideasta ja ensimmäiset kaupat me varmaan julkaistaan jo ensi kuussa.”
Aloittava yrittäjä, mikä ratkaisee myynnissä onnistumisen?
– Sinä.
Tommo Koivusalo
Manager
Haaga-Helia StartUp School
www.startupschool.fi