”Anteeksi kun tulen myöhässä mutta tein juuri kaupan”, virnistää Arto Ala-Seppälä haastatteluun saapuessaan ja laittaa oven perässään kiinni. Muutaman kuukauden Fonectan Tampereen konttorin lattioita tallannut Arto on todellinen myyntijyrä. Kolmen kympin hädin tuskin ylittänyt energiapakkaus on viihtynyt myyntialalla koko työuransa.
“Kaupan kassan hommista kaikki alkoi. Sain hyvää palautetta kollegoilta asiakaslähtöisyydestäni ja silloin tajusin, että haluan olla ihmisten kanssa tekemisissä”, Arto muistelee.
Monipuolista myyntikokemusta repussa
Arto on myynyt asiakkaille imureita ja ilmanpuhdistimia ovelta ovelle, kuntosalijäsenyyksiä liikuntakeskuksissa, sekä puhelinliittymiä yritysasiakkaille niin puhelimessa kuin kenttämyynnissäkin ennen Fonectalle tuloaan. Nimenomaan myynti on se mistä hän innostuu ja siinä hän haluaa itseään palavasti myös kehittää.
“Jokainen myyntihomma, jota olen tehnyt, on opettanut uutta ja myös jokaisessa firmassa on myyjiä koulutettu hyvin”, kertoo Arto.
Halu oppia uutta ja bändikaverin vinkkaus saivat Arton kiinnostumaan ja perehtymään siihen mitä kaikkea Fonectalla nykyään tehdään. Luettuaan työnhakuilmoituksen, kasvoi innostus entisestään ja hakemus lähti matkaan. Media- ja digiala oli Artolle ihan uutta mutta mies ei pelkää tarttua haasteisiin vaan suorastaan hakeutuu niitä kohti.
Paras perehdytys
Arto kokee, että Fonectalla on ollut kaikista paras, systemaattisin ja selkein myyntikoulutus mihin hän on koskaan törmännyt. Erityisesti Arton mieleen on ollut Fonectan vahva ja pitkä historia B2B-myynnissä ja se, että Fonectalla myyjä saa oikeasti keskittyä myymiseen. Hänen mukaansa tämä ei ole kaikkialla itsestäänselvyys. Muille asioille on talossa omat asiantuntijat eli myyjällä pysyy työrauha.
“Koen, että siitäkin on etua, että olen asunut monella eri paikkakunnalla sillä nyt olen päivittäin yhteydessä pk-yrittäjiin ympäri Suomen ja voin monesti jopa sanoa, että olen kävellyt sinun yrityksesi kadulla ja kaupannut siellä imureita”, nauraa Arto.
Kahden kuukauden kokemuksella Arto listaa perehdytyksen lisäksi muiksi huippujutuiksi hyvät palkkiomahdollisuudet, hyvän tiimihengen, jossa aidosti autetaan toisia sekä huikean hienot toimistotilat.
“Haluan olla mukana edelläkävijän matkassa ja koen että digialalla se on Fonecta”, summaa Arto.
Mukava mutta rankka työ vaatii vastapainokseen Arton tapauksessa kuntosalitreeniä ja oman hardrock bändin solistina laulamista. Ja arvaatteko kenen homma tässä bändissä on keikkojen myynti?
Kuva: Nina Honkanen
Teksti: Katariina Kemppi