”En minä mikään myyjä ole”
Kun astuin Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA:n toimistoon vuosi sitten ja aloitin työt opiskelijatoiminnan asiantuntijana, mielsin itseni markkinointityypiksi. Ulospäin suuntautuneena show-miehenä ja rap-artistina markkinointiin oli ollut helppo samaistua? Erikoistumisopintojenkin aiheena markkinointi on ollut pitkään suosittu liiketalouden opiskelijoiden joukossa.
MMA:n julkaisuja, tutkimuksia ja kyselyjä seurattuani koin oivalluksen viime vuonna. Tajusin, että yksi yhteinen nimittäjä työhistoriassani on ollut se, että kaikki mihin olen ryhtynyt, on tähdännyt aina myyntiin. Mistä johtui, etten ollut halunnut olla myyjä, vaan markkinoija?
Syynä tähän on osaltaan varmasti paljon keskustelua herättänyt myyntityön arvostus. Esimerkiksi IS:n 2017 keväällä toteutetussa ammattien arvostusta mitanneessa tutkimuksessa myyntityön ammatit sijoittuivat kaikki listan häntäpäähän. Tätä mielikuvaa ovat niin ammattikorkeakoulut kuin me MMA:ssa pikkuhiljaa muuttamassa. Ammattikorkeakoulujen vetovoimaiset ja laadukkaat koulutusohjelmat tuottavat osaavia myyntialan ammattilaisia, joiden työpanos näkyy koko kansantaloudessa. Kaiken mitä ympärilläsi näet, on joku myynyt.
Vuoden aikana olemme ottaneet entistä aktiivisemman ja näkyvämmän roolin ammattikorkeakouluissa, erityisesti niissä, joissa myyntityö on keskeisessä asemassa. Valmistuuhan näissä juuri meidän alamme tulevaisuuden huippuosaajia, joille kohdistamme kaikki palvelumme. On ollut hienoa myös nähdä, että MMA on aidosti haluttu yhteistyökumppani näissä korkeakouluissa. Olemme myös ylpeästi tukemassa Haaga-Helian uutta myyntityön koulutusohjelman omaa ainejärjestöä, Myynnin perhettä. Ihmisiä tavatessa ja kouluja kiertäessä olen kokenut todeksi MMA:n sloganin. Tässä verkostossa todellakin on ”Parhaat mukana”.
Igor Parri
Myynnin ja markkinoinnin ammattilaiset MMA
Myynnin ja markkinoinnin opiskelijat Facebookissa: https://www.facebook.com/mmaopiskelijat/
Instagramissa: @mmaopiskelijat