Puhelinmyyjällä on 30 sekuntia aikaa vakuuttaa kuulija

Nauru raikaa Fonectan Porin konttorilla. Avokonttorissa asiakkaita haastaa, kuuntelee, auttaa ja palvelee parikymmenpäinen digimarkkinoinnin ammattilaisten ryhmä, joka media-asiantuntijoinakin tunnetaan. Työpisteiden väliä suihkii edestakaisin tiimikakkosena toimiva Kikka Pörsti, joka on viihtynyt Fonectalla jo 5,5 vuotta.

”Aloitin puhelintyön 020202-numeropalvelussa vuonna 2006 ja sen oli tarkoitus olla ihan vaan väliaikaista mutta kävikin niin, että tykkäsin hommasta. Myyntityö kuitenkin houkutteli minua, oma isänikin on myynnin alalla töissä, joten halusin kokeilla miten itse pärjäisin myynnissä ja siksi tulin aikanaan Fonectalle puhelinmyyntiin”, Kikka kertoo.

Oma ääni ja persoona peliin

Kikka teki myyntityötä puhelimessa ensimmäiset neljä vuotta mutta sittemmin työnkuvaan on tullut kaikenlaista muutakin. Tiimikakkosena, eli tiimin esimiehen oikeana kätenä, Kikka on toiminut jo puolentoista vuoden ajan. Lisäksi hän on ensimmäisten joukossa kärryillä järjestelmämuutoksista eli toimii Key Userina. Monipuolinen työnkuva sopii tälle tehopakkaukselle paremmin kuin hyvin.

”On ollut ihan mahtavaa päästä koko ajan pikkaisen eteenpäin ja on ihan huippua kouluttaa meidän uusia myyjiä! Silti kaikkein parasta työssäni on mun omat asiakkaat, joiden markkinointia hoidan”, Kikka innostuu.

Paperista lukemalla ei Kikan mukaan pärjää puhelinmyynnissä, joka on ennen kaikkea ratkaisumyyntiä. Pitää uskaltaa olla ihan oma itsensä, käyttää omaa ääntä rohkeasti ja heittää persoonaa peliin.

”Asiakkaiden kanssa ei jorista lämpimikseen vaan heille pitää tarjota oikeaa asiaa ja vinkkejä liiketoiminnan kehittämiseen. Monesti pallottelemme ideoita yhdessä. Omaa ratkaisua ei voi puskea läpi, sillä myyntityössä on kyse enemmän ihmissuhteiden kuin asiakassuhteiden hoitamisesta”, Kikka pohtii.

Liiketoiminnan kehittäjä eli myyjä

Kikan asiakassalkussa on yrityksiä monelta eri toimialalta ja pisimmät asiakassuhteet ovat kestäneet jo viisi vuotta. Puhelimessa puhumisen lisäksi Kikka saattaa tavata asiakkaitaan ja toiset tykkäävät asioiden hoitamisesta sähköpostilla. Tärkeintä on, että asiakkaan kanssa on käyty paljon keskustelua hänen liiketoiminnastaan ja tavoitteistaan. Kun nämä ovat myyjällä hyvin tiedossa, voi hän parhaiten auttaa kehittämään yrityksen liiketoimintaa markkinoinnin avulla.

”En todellakaan häpeä sitä, että olen myyntihommissa – päinvastoin, olen siitä ylpeä. En ole itse kohdannut minkäänlaista väheksyntää ammattini takia”, Kikka painottaa.

Jos asiakasta ei tunnu saavan kiinni, kannattaa aina koittaa vielä sen yhden kerran tavoittaa häntä. Aktiivisuus on yleensä asiakkaankin mielestä hyvä asia, sillä kiireisessä yrittäjän arjessa ei aina ehdi vastata puheluihin – vaikka haluaisikin.

Valttikorttina iloisuus

Myyntityö on muuttunut sinä aikana, kun Kikka on sen parissa työskennellyt. Palvelun merkitys on kasvanut koko ajan ja nykyään on vaikeampaa erottautua kuin aiemmin. Yrittäjille tulee jatkuvasti puheluita, jotka muistuttavat toinen toistaan ja samoja palveluita tarjotaan monesta eri talosta.

”Myyjällä on puhelun alussa 30 sekuntia aikaa erottautua joukosta, olla kiinnostava ja rakentaa luottamusta. Oma taktiikkani on iloisuus, kysyn, että ehtisitkö jutella mun kanssa hetken”, Kikka vinkkaa ja jatkaa: ”kaikesta ei tarvitse tietää kaikkea, kysymällä selviää ja oppii. Ja yhden vinkin vielä antaisin; muista pyytää kauppaa, rohkeasti vaan!”

Teksti: Katariina Kemppi

Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.

Fonecta toimii Best Seller Competitionin 2019 pääyhteistyökumppanina.

Comments are closed.