Silva Virtanen oli opiskelemassa Palvelumuotoilua Kouvolan XAMK:ssa vuonna 2019. Palvelumuotoilun opintoihin kuului pakollisena henkilökohtainen myyntityö -kurssi. Tuolla kurssilla hän sai kuulla ensimmäisen kerran Best Seller Competitionista, jota varten kurssilla myös treenattiin. Kurssin aihe ja sekä valmennuskokemus kilpailua varten kiinnostivat Silvaa erityisesti – itse kilpailuun pääsy tuli kuin kaupanpäälliseksi: innostunut ja motivoitunut Silva valittiin edustamaan XAMK:ia Turussa järjestettävään Best Seller Competitioniin! Tiedossa oli uusi, hauska seikkailu edessäpäin.
Ainutlaatuisia neuvoja
Kilpailua varten myyntitaitoa harjoiteltiin ahkerasti opettajien ja tuttujen avulla. Onnekas Silva sai valmennusryhmänsä kanssa sparrausapua myös Aslak de Silvalta, joka on suomalainen toimitusjohtaja ja johtajuuden kehittämiseen sekä myyntiin ja markkinointiin erikoistunut puhuja. Aslak ja Silva kävivät Teams-keskusteluissa läpi muun muassa sitä, mitä myyntityössä kannattaa tehdä ja ottaa huomioon.
Silva sai sparrausapua myös muutamalta Microsoftin ratkaisumyyjältä. Harjoittelemisen myötä Silva ymmärsi myyntityöstä monia uusia asioita, joita hän ei ollut osannut ajatellakaan aiemmin. Myyntiprosessia läpikäytiin paljon ja omaa kilpailutaktiikkaa harjoitellessa harjaantui oma näkemys siitä, mitkä asiat toimivat ja mitkä eivät. Harjoittelun myötä kehittyi myös taito ohjata myyntikeskustelua suotuisaan suuntaan.
Jännittävä ja innostava kilpailupäivä
Kilpailupaikalle meno sujui Silvalta nopeasti, koska hän asuu lähellä Turkua. Aamu meni jännittäessä ennen kilpailupaikalle pääsyä. Vastassa oli luentosalillinen ihmisiä, ja tunnelma kilpailupaikalla oli jännittynyt, innostunut sekä odottava.
Kun kilpailu oli jo ohitse ja voittaja julistettu, Silva ajatteli lähtevänsä kotiin kokemusta rikkaampana. Illallisella odotti kuitenkin iloinen yllätys: kahdelle henkilölle jaettiin vielä Mercuri International Oy:n Sales Booster -palkinto! Silva ei olisi voinut olla tyytyväisempi lopputulokseen – yllätyspalkinnon sekä kahden päivän myyntivalmennuksen saaminen ovat arvokkaita kokemuksia edelleenkin.
Sales Booster -palkinto ei avannut työtarjouksia, mutta työssäkäyvä Silva ei ollut lähtenyt niitä hakemaankaan. Hän kuitenkin pääsi luomaan kontakteja tulevaisuutta varten – kilpailu on arvokas verkostoitumistilanne, jossa pääsee myymään omaa osaamistaan ja saa arvokkaita kontakteja.
Haastava kilpailutilanne toi adrenaliiniryöpyn
Jännitys oli ylivoimaisesti suurin haaste Silvalle sekä ennen kilpailua että sen aikana. Tuomareiden läsnäolo, eristyksissä oleminen ennen omaa vuoroa sekä tietämättömyys siitä, mitä kilpailutilanteessa tapahtuu, lisäsivät kilpailun painetta. Kilpailuhuoneen tapahtumat tulivat Silvalle yllätyksenä, eikä hänen harjoittelemansa myyntiprosessi soveltunut lainkaan siihen, mitä oli vastassa. Omaa myyntitaktiikkaa olikin heti muutettava tilanteeseen sopivaksi. Jännittäminen toi Silvalle adrenaliiniryöpyn, ja hän ajatteli: ”kyllä minä pärjään, vaikka kädet täriseväkin.”
Kisamenestys ei ole opintosuunnasta kiinni
Silvalla ei ollut ennakko-odotuksia Best Seller Competitioniin liittyen. Hän tiesi, että kilpailussa on mukana paljon ihmisiä, jotka ovat opinnoissaan suuntautumassa myyntiin ja markkinointiin. Kilpailussa olisi siis vastassa kokeneita ammattilaisia. Palvelumuotoilun opiskelija Silja ei pitänyt omia mahdollisuuksia finaaliin pääsemisestä korkeina, vaikka finaaliin pääseminenkin ollut erittäin hienoa. Silva lähti kilpailuun pärjäämään, mutta ei odottanut pärjäävänsä – hän onkin saamaansa palkintoon erittäin tyytyväinen.
Silva kokee kilpailun olleen tosi hauska kokemus. Best Seller Competitionin kaltaista myyntitilannetta olisi todella vaikea kehittää itse. Kilpailuun harjoitteleminen, uusien asioiden oppinen ja mentorointi koko kilpailumatkan ajan ovat olleet arvokkaita hetkiä. Myyntityötä Silva pitää kantavana asiana, jota kannattaa harjoitella työstä ja koulutusalasta riippumatta. Hän on tyytyväinen osallistumisestaan kilpailuun ja kannustaa kaikkia lähtemään mukaan kokeilemaan uutta!
Nappaa talteen Silvan vinkit kisamatkaa varten:
- Ole oma itsesi.
- Ole itsevarma: usko ja luota itseesi.
- Harjoittele myyntipuhetta paljon eri ihmisten kanssa.
- Haasta itsesi harjoittelemisen kautta.
- Mene rohkeasti ulos mukavuusalueeltasi.
Artikkeli: Maarit Mänttäri, palvelumuotoilun opiskelija Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta