Mistä niitä hyviä myyjiä löytyisi?
Meillä Canonilla on lähestulkoon 100 myyjää ympäri Suomen. Kaikilla muillakin työntekijöillä tehtävästä riippumatta on asiakkuuksiin liittyviä tavoitteita. Canonilla myyntityötä siis todella arvostetaan, ja haluammekin olla Suomen paras myynti- ja palveluorganisaatio. Tämä tavoite yhdistettynä kasvaviin uusiin liiketoiminta-alueisiimme aiheuttaa sen, että tarvitsemme koko ajan uusia erinomaisia myyjiä. Heitä ei kuitenkaan ole ihan helppo löytää – ainakaan perinteisten työpaikkailmoitusten avulla.
Olen itse vastuussa kaikkien myynnin esimiesten tukemisesta henkilöstöasioissa, ja uusien myyjien rekrytointi on osa työtäni. Se ei suinkaan ole helpoin tehtävistäni, vaikka yksi myyjistämme juuri totesikin osuvasti sen olevan hauskimpia töitäni.
Hyvän myyjänkin on uudistuttava ja kehitettävä monipuolisesti kompetenssejaan
Hyvien myyjien rekrytointi on viime aikoina osoittautunut yllättävänkin haastavaksi. Tilannetta ei suinkaan helpota nykyinen taloustilanne, joka osaltaan ohjaa välttämään työpaikan vaihdon kaltaisia riskejä. Osaksi syynä myyjien rekrytoinnin hankaluuteen on osaamistaso. Jostain syystä osa työtä hakevista myynnin ammattilaisista vaikuttaa vuosien varrella unohtaneen ainakin jossain määrin itsensä kehittämisen.
Avoimen työpaikan hakija on harmillisen usein supliikki myyntitykki, kun tarvittaisiin monipuolinen ongelmienratkoja. Canonilla ainakin vaaditaan nykypäivän myyjiltä tuotteidemme ja palvelujemme tuntemisen lisäksi ratkaisukeskeistä otetta myyntityöhön. Myös erittäin tärkeätä menestyvälle myyjälle on ymmärtää niin eri toimialoja kuin erilaisten päättäjien tavoitteita ja tarpeita. Lisäksi myyjien on pystyttävä johtamaan projekteja ja vetämään tukitoiminnoista koottuja asiantuntijatiimejä. Kaiken lisäksi perustyökalujen Excelistä SalesForceen on oltava kunnossa, ja omaa työtä asiakkaiden ja tärkeimpien prospektien kanssa on osattava johtaa tehokkaasti. Totta kai myös perusmyyntitaidot on oltava hallussa. Eli myyntimahdollisuuksien hakemisessa on oltava aktiivinen, myyntikeskusteluja on pystyttävä viemään tavoitteen mukaiseen lopputulokseen ja argumentointikyky on oltava hyvä esim. hintaneuvotteluissa onnistumiseksi.
”Asiakkaan” tarpeen selvittäminen ja aktiivinen lähestymistapa välillä unohtuu työnhaussa?
Oman haasteensa myyjien rekrytointiin tuo myös se, että jyviä ei aina ole helppo erottaa akanoista. Monet myyjät ovat erinomaisia myös oman osaamisensa myymisessä. Tämä tosin pätee jostain syystä lähinnä haastattelutilanteisiin. Yllättävän moni unohtaa pitää omaan osaamiseensa liittyvät myyntimateriaalit (CV:n ja hakemuskirjeen) kunnossa. Myös ihan perusasiat, kuten rekrytoivan esimiehen kiinnostuksen herättäminen ja tarjolla olevan paikan kattavampi kartoittaminen rohkeasti soittamalla, jäävät monelta tekemättä. Tässä onkin helppo erottautumisen paikka niille myyjille, jotka todella haluavat hakemansa työpaikan.
Aivan erityisen hankalaa on löytää hyvää myyjää uuteen liiketoimintaan, josta yritystä ei vielä kovin hyvin tunneta. Meillä Canonilla tällaisia kovasti kasvavia liiketoiminta-alueita ovat informaationhallinta ja ulkoistuspalvelut. Niihin pätevien myyjien löytäminen on tavallista hankalampaa. Onneksi vuoden alussa aloittamamme 3D-liiketoiminta herätti sen verran paljon yleistä kiinnostusta, että oli selvästi helpompi löytää useampikin erinomainen vaihtoehto myyntitehtäviin.
Onneksi meillä on erinomaista myyntityön koulutusta!
Mutta eteenpäin mennään. Esimerkiksi pitkäaikainen panostuksemme yhteistyöhön Haaga-Helian ja Turun ammattikorkeakoulujen myyntityön koulutusohjelmien kanssa on alkanut tuottaa tulosta. Saimme näistä oppilaitoksista viime vuonna monta hyvää harjoittelijaa. Yhden juuri sopivasti tradenomiksi valmistuneen palkkasimme harjoittelun päätteeksi vakituisiin tehtäviin.
Toivottavasti voimme tänäkin vuonna vahvistaa myyntivoimiamme erinomaisilla valmiuksilla ja tuoreilla myyntityön opeilla varustetuilla myyntityön ammattilaisilla. Vaikkapa Best Seller -kisaan osallistujien keskuudesta!
Miikka Huhta
HR Business Partner, Canon Oy