Reilu varttivuosisata sitten tyypillinen vakuutusyhtiön myyntimies oli käynyt kauppaopiston, saanut pakan käyntikortteja ja työsuhde-NMT:n sekä keskikokoisen japanilaisvalmisteisen leasing-auton. Luultavasti Mazda 626:n plyysipenkeillä. Kotikylällään tuore myyntitykki kutsuttiin Lions Clubiin, jonne tämä reippaana, kapeakravattisena ja harmaapukuisena tietysti ilolla lähti mukaan. Lions Club tiesi verkostoitumista kulmakunnan yrittäjien ja yritysjohtajien kanssa. Uutta kauppaa piti tuleman ovista ja ikkunoista.
Maailmanmeno on näistä päivistä ottanut loikan jos toisenkin. Osa vakuutusyhtiö Ifin myyntityöstäkin tehdään yhä kasvotusten, NMT:n sijaan älypuhelimen ja läppärin tai padin avulla. Päivä päivältä merkittävämmäksi tulee kuitenkin puhelin- ja erityisesti verkkomyynti. Kuluttajien vakuutusmyynnissä sähköisen kaupan rooli läpsii perinteistä kaupparatsumyyntiä molemmille poskille, kun yritysmyynnissä henkilökohtaisella vuorovaikutuksella on vielä vahva roolinsa.
Mutta miten tässä sähköisessä maailmassa verkostoidutaan? Missä ovat e-Lionsit? Löydetäänkö tulevaisuuden verkostot Instagramista ja Snapchatista? Vai ovatko ne siellä jo? Yhä useampi yritys, If mukaan lukien, on aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Facebook ja Twitter toimivat viestintä- ja palautekanavina, kun taas Instagramissa luodaan mielikuvaa tuotteista ja brändistä. Vielä niissä ei näkyvästi kuitenkaan verkostoiduta.
Ehkäpä yksi tulevaisuuden mestarimyyjätyypeistä niin meillä kuin muualla on juuri se, joka oppii verkostoitumaan virtuaalisena leijonaklubilaisena.
If Vahinkovakuutusyhtiö Oy
Niko Satto
Telesalesin päällikkö