Siitä alkaa olla aikalailla kuusi vuotta, kun allekirjoittanut valmistautui ihan tosissaan johonkin uuteen ja tuntemattomaan, sillä Haaga-Helia ja Turun AMK olivat kehitelleet yhteistyössä kokonaan uuden myynnin opiskelijoille suunnatun myyntikilpailun nimeltään Best Seller Competition. Kilpailun tarkoituksena oli vahvistaa molempien koulujen ja yritysmaailman yhteistyötä sekä konkreettisesti näyttää yritysmaailmalle, että myyntiä voidaan kouluttaa menestyksekkäästi ja tällä tavoin tuottaa työelämän tarpeisiin hyviä aihioita jatkojalostettavaksi yrityksen tuotteilla/palveluilla/ratkaisuilla.
Kun kuulin kilpailusta ensimmäisen kerran ja sitä meille mainostettiin, tiesin heti, että tähän kilpailuun aion todellakin osallistua! Vaikka kilpailu ja konsepti olikin ihmisille täysin tuntematon, saapui valmennuskurssille minun lisäkseni 15 innokasta ja uteliasta tutustumaan aiheeseen lisää. Jälkikäteen näiden ihmisten kanssa keskusteltuani, on jokainen nostanut kyseisen kurssin koko kouluaikansa parhaaksi ja käytännönläheisimmäksi. Olen itse myös ehdottomasti samaa mieltä, sillä tämä kurssi todella antoi konkreettisesti eväitä tulevaisuuteen ja ikään kuin nitoi yhteen aiemmin koulussa opittua teoriaa, joka nyt tässä kilpailussa tuli siirtää käytäntöön. Kurssi tutussa ympäristössä, tuttujen ihmisten keskellä oli oiva mahdollisuus harjoitella ja kehittää omaa osaamistaan, koska saimme jatkuvasti palautetta omasta tekemisestämme – harvalla tällaista mahdollisuutta on valitettavasti koskaan oikeassa työelämässä. Valmennuskurssi oli intensiivinen useamman viikon jakso, joka huipentui alkukarsintoihin kolmisen viikkoa ennen varsinaista Best Seller Competitionia. Kaikki tekeminen kurssilla tähtäsi oikeiden kysymysten kysymiseen, asiakkaan ymmärtämiseen ja näiden pohjalta aitoja liiketoimintahyötyjä korostavien ratkaisujen tarjoamiseen pohjautuen asiakasdialogiin ja yhtiöstä saatuun ymmärrykseen.
Itse kilpailupäivä oli hyvin jännittävä kokemus ja muistan edelleen, kuinka ajattelin junassa matkalla Haaga-Heliaan, että tästä tulee hyvä päivä. Vielä siinä vaiheessa en kyllä osannut arvata, kuinka hyväksi se illan myötä muodostuisi. Päivän ehdottomasti jännittävin vaihe koitti alkukarsintojen jälkeen, kun pistelaskut oli suoritettu ja ilmoitettiin, ketkä kilpailijat pääsevät finaaliin. Muistan edelleen kuinka käsin kosketeltavaa jännitys oli auditorion lämpiössä tässä vaiheessa, kun kaikki 18 kilpailijaa odottivat tietoa jatkoon menijöistä. Jatkopaikan varmistuttua päätin, että nyt tehdään vielä yksi ratkaiseva puristus ja katsotaan mihin se riittää, mutta kaikkeni ehdottomasti annan. Finaalin kaksi muuta kilpailijaa olivat timantinkovat kilpailijat Tiina Haaga-Heliasta ja Karoliina Turun AMK:sta, jotka vaikuttavat myös edelleen myynnin maailmassa ja ovat tehneet tahoillaan hienon ja nousujohteisen uran jo tähän mennessä. Uskon, että myyntikilpailu antoi myös heille upean mahdollisuuden osoittaa osaamistaan ja hankkia lisää itseluottamusta oman tekemisen tueksi.
Finaaliin valmistautuminen sujui jännittävissä tunnelmissa, sillä samaan aikaan neuvottelin työpaikasta tulevan pitkäaikaisen työnantajani TeliaSoneran kanssa. Sparraajani Seppo auttoi minua saamaan vielä uusia ajatuksia ennen finaalia ja yhdessä hioimme alkukilpailussa käytettyä materiaalia yhden pykälän paremmaksi. Itse finaali oli toki suuri jännitysnäytelmä, sillä teknisestä viasta johtuen teimme tuona vuonna finaalisuoritukset poikkeuksellisesti täyden 200-paikkaisen auditorion edessä. Olin kuitenkin niin keskittynyt itse tilaisuuteen ja asiakkaaseen, että en koko 20 minuutin suorituksen aikana ehtinyt edes ajatella asiaa, mikä oli varmasti pelkästään positiivista. Kaikesta jännityksestä huolimatta koin yhden elämäni suurimmista onnistumisen tunteista juuri tuossa auditoriossa, sillä se hetki kun kellokallena toiminut luokkakaverini Oskar huusi merkiksi ajan päättymisestä ja siitä seuranneet salin täydeltä tulleet aplodit oli sellainen kokemus, että se saa edelleen kylmät väreet pintaan. Tuon tilanteen osalta voin hyvin samaistua ennätyksensä tehneeseen urheilijaan ja siihen kun yleisö kiittää raikuvin aplodein – se tunne on kuin MasterCardin mainoslauseen ”Priceless” -hetki.
Jännittävän ja ennen kaikkea upean päivän päätti illalla gaalaillallinen. Päivä oli omalta osaltani ollut tähän saakka jo upea, olin varmistanut juuri ennen finaalisuorituksen alkua työpaikan kesäksi ja mielestäni tehnyt kaksi vahvaa kilpailusuoritusta omien parhaiden kykyjeni mukaisesti. Päivä jatkoi toki vielä tästä paranemistaan, kun gaalassa kerrottiin lopulliset tulokset ja oma nimeni kuulutettiin ensimmäisen Best Seller Competitionin voittajana. Tuntemuksiani tässä vaiheessa kuvasi hyvin Facebookiin tekemä status-päivitys: ”Tais tulla voitto kotiin.. Ei pysty käsittää ollenkaan… Kiitos loistavalle tiimille!!”. Upea päivä ja vielä upeampi päätös!
Jos tarkastelen omaa myyntiuraani ja mietin, miten Best Seller Competition on siihen vaikuttanut, niin vastaus kysymykseen on helppo. Sillä ilman kaikkea sitä harjoittelemista, oppimista, itseluottamuksen kasvua ja ennen kaikkea varmuutta, jonka myyntikilpailu ja siihen valmistautuminen antoi, en olisi tässä tilanteessa missä olen. Best Seller Competitioniin osallistuminen ja siinä menestyminen on ollut omalta osaltani ponnahduslauta eteenpäin urallani ja auttanut minua ymmärtämään niin omia vahvuuksiani kuin kehittämisen kohteitakin, mutta ennen kaikkea sitä, että myyntityö on ehdottomasti minua varten ja siinä on todellakin ammatti, jossa on mahdollista kokea urheilumaailmasta tuttua onnistumisen tunnetta ja voittamisen fiilistä. Vaikkakin jokaiselle myyntimiehelle tai -naiselle tulee varmasti myös vastaan vähemmän voittoisia päiviä, mutta toisaalta ne ovat juuri ne päivät, jotka auttavat sinua kehittymään, kun tunnistat missä osa-alueissa on vielä kehittämisen varaa ja alat näitä hiomaan.
Toivotan jo tässä vaiheessa oikein paljon onnea ja menestystä kaikille kisaajille, jotka tekevät kovaa harjoitustyötä kilpailua varten. Kiitän myös jo tässä vaiheessa niitä ihmisiä, jotka tekevät vuodesta toiseen erittäin paljon töitä sen eteen, että tällainen kilpailu saadaan järjestettyä. Suomalaisen myyntityön tulevaisuuden huippuosaajat saavat näin upean mahdollisuuden esitellä taitojaan laajalle yritysyhteistyö-joukolle, jolle kuuluu ehdottomasti myös kiitos, sillä ilman teidän panostanne suomalaiseen myyntityöhön, tulevaisuuden osaajat eivät pääsisi esittelemään taitojaan näin upeissa puitteissa. Haluan erikseen vielä kiittää Pirjo Pitkäpaasia, joka omalla mahtavalla persoonallaan hengittää myyntityötä ja sen kehitystä Suomessa. Toivotan kaikki myös omalta osaltani tervetulleeksi seuraamaan yhtä vuoden kohokohdista, Best Seller Competitionia torstaina 14.4.2016 Haaga-Helian Pasilan toimipisteeseen! Minä olen siellä, tulevaisuuden myynnintekijät ovat siellä, olethan siis sinäkin?
Mikko Junkkari
Business Development Director, Gartner Finland
Ensimmäisen Best Seller Competitionin voittaja vuodelta 2010