Myyntityö ei ole helppo työ, vaan vaatii panostusta, pitkäjänteisyyttä ja kärsivällisyyttä. Lumonilla myyjä on asiantuntija, joka suunnittelee yhdessä asiakkaan kanssa juuri tämän tilanteeseen sopivan lasitusratkaisun. Siksi myyjän on tärkeää panostaa omiin myyntitaitoihinsa.
Kysyimme muutamalta Lumonin myyntikonkarilta kolme vinkkiä onnistuneeseen myyntityöhön niin kuluttaja- kuin yritysmyynnin puolella.
Anssi Keskisaari, Keski-Suomen kuluttajamyynnin myyntipäällikkö:
”Ykköshomma on se, että pitää olla oma itsensä. Aina voi yrittää matkia muita ja totta kai pitää ottaa mallia, mutta kyllä se näkyy jos menee omaa persoonaa muuttamaan kun menee asiakkaalle.
Myyjän pitää olla ahkera hankkiessaan asiakkaita ja käydessään asiakaskäynneillä, mutta ahkeruuden pitää jatkua myös sen jälkeen, kun asiakas on saatu. Sähköpostit, puhelut tai muut yhteydenotot pitää hoitaa tarpeeksi ajoissa ja nopeasti, ettei asiakas ehdi kylmentyä.
Myyjällä pitää myös olla vähän kilpailuhenkisyyttä. Kun katsoo, miten muut myyjät myyvät, ja yrittää sitten olla vähän parempi, silloin kehittyy ja menee eteenpäin omassa myyntityössään.”
Toni Hilliaho, Pirkanmaan ja Satakunnan projektimyynti:
”Tärkeintä on tehdä ihan päivittäiset asiat huolellisesti – yhteydenotot, asiakaskyselyt tai mitä muuta tuleekaan vastaan.
Projektimyynnissä on myös tärkeää, että jos asiakasyrityksissä vaihtuu ihmisiä, niin käy tapaamassa uusia kontaktejaan ja pitää asiakassuhteen yllä.
Pitää palvella sekä uudet että vanhat asiakkaat huolellisesti. Siinäpä se on.”
Ville Salmén
Aluepäällikkö
Lumon Suomi Oy