Noora Lainio Elisalta: Hyppäämällä myynnin urapolulle et voi valita väärin ja mikä tärkeintä, se on hauskaa!

Myynti on parasta

Ensimmäinen työpaikkani oli Sales Traineen tehtävä IBM:llä. Olin koko opiskeluaikani ajan nähnyt itseni kuluttajamarkkinoinnin tehtävissä, vahvasti mainonnan ja markkinointiviestinnän tekijänä, ja otin myynnin tehtävän vähän epäröiden vastaan. Yrittäjäperheen kasvattina olin jo tottunut myynnin tehtäviin, niin perheemme leipomon yritysasiakkaiden myynnin hoitamiseen kuin kahvilassa asiakaspalveluun. Opintojeni aikana kuitenkin myynnistä puhuttiin silloin vielä valitettavan vähän ja siten mielikuvani myynnin parissa työskentelystä oli hyvin rajallinen. Mutta tätä en toki vielä siinä vaiheessa tiennyt.

Hyppäsin kuitenkin innolla uuteen tehtävääni ja sain erinomaisen, energisen ja kokeneen mentorin tuekseni. Vuoden ajan vastasin muutamasta sadasta pk-yritysasiakkaasta pääsääntöisesti puhelimen kautta (niin, historian havinaa, silloin ei Skype-palavereita vielä tunnettu) ja vuoden jälkeen siirryin uuteen tehtävään startup-yritysten myynnistä vastaamaan. Pian tämän jälkeen siirryin seuraavaan tehtävääni pankki- ja julkishallinnon toimialan suurten yritysten Account Manageriksi. Eli jäin kiinni myynnin ja it-alan haastavaan ja mielenkiintoiseen maailmaan. Näiden ensimmäisten vuosien jälkeen olen urani varrella toiminut niin Suomessa kuin ulkomaillakin, ja vastuuni on vaihdellut myynnin, kumppanitoiminnan, markkinoinnin ja liiketoiminnan johtamistehtävien välillä. Vahva uskomukseni on, että juuri myynnissä toimiminen on ollut se kivijalka, joka on tuonut vahvan osaamisen perustan laajalle työkokemukselle.

Nyt kun pääsin kunniatehtävään tuomariksi Best Seller -kilpailuun, palautin mieleeni ne asiat, jotka myynnissä työskennellessä ovat niitä parhaita oppeja ja osaamisalueita. Vinkkejä sinulle, joka harkitset uraa myynnin parissa:

  • Asiakkaat. Asiakkaiden kanssa toimiminen tekee jokaisesta työpäivästä mielenkiintoisen. Pääset tapaamaan erilaisia ihmisiä, tutustumaan laajasti eri toimialoihin ja oppimaan joka päivä jotain uutta. Myyntityössä elät asiakkaista ja erityisesti yritysmyynnissä saat laajalti ymmärrystä asiakkaiden kautta eri toimialojen toiminnasta, markkinatilanteesta ja opit tunnistamaan eri päättäjäroolien tarpeita. Asiakkaiden tarpeiden tunnistaminen ja ymmärtäminen on kriittistä aivan jokaiselle yritykselle ja siitä on täysin varmasti hyötyä mihin ikinä urallasi tähtäätkään.
  • Liiketoiminta ja tavoitteellisuus. Työssä on tärkeää kokea onnistumisia ja myynnissä niiden osoittaminen on selkeää: myyntitavoitteet ja asiakastyytyväisyys todentavat onnistumisen. Talouden perusteiden ymmärtäminen on oleellista koko myyntiprosessin aikana: ratkaisu on osattava perustella asiakkaalle relevantein kustannus- tai tuottohyödyin ja toisaalta on varmistettava toimittamisen kannattavuus. Myyntiponnistelut pitää osata kohdentaa oikein, oikeille asiakkaille, oikeaan aikaan. Parhaat myyjät haluavat systemaattisesti ylittää tavoitteensa ja löytääkin keinot siihen – tätä asennetta tarvitaan joka yrityksessä.
  • Ihmisten tapaaminen ja esiintyminen. Myynnissä tapaat paljon erilaisia ihmisiä ja pääset luomaan kattavan verkoston kuin itsestään. Itse tapaan edelleen joitain jo trainee-ajan kontaktejani ja voin olla heihin helposti yhteydessä edelleen. Luottamus luodaan henkilötasolla, ja tällöin vuorovaikutustaidot niin asiakkaan suuntaan, yhteistyökumppanien kanssa kuin organisaation sisällä nousevat erittäin tärkeään arvoon. Myös esiintymistaidot, viestintä eri muodoissa ja asiakkaan asiantuntijoiden ja päättäjien vakuuttaminen eri keinoin on isossa roolissa ja tuovat varmasti sinulle tärkeää osaamista myös tulevaisuuden varalle.
  • Aktiivisuus ja jatkuva oppiminen. Pahinta, mitä itse voin kuvitella olisi jämähtää paikalle. Tämän riskin välttämiseksi myynti on loistava valinta, sillä asiakkaiden kanssa toimiminen ja aktiivinen ote uusien työtapojen ja teknologioiden hyödyntämiseen varmistaa jatkuvan oppimisen ja ajan hermolla pysymiseen. Hyvä myyjä (tai yleensä työntekijä) toimii asiakkaan suuntaan aktiivisesti ja proaktiivisesti, ja digiaikana tähän on olemassa hyviä työvälineitä avuksi – vaikkapa Best Seller -kilpailun yksi kumppani Vainu. Myynnin roolissa pääset todennäköisesti itse käyttämään moderneja markkinoinnin automaation tai muita digitaalisia työvälineitä, ja saat siten vaivihkaa ensi käden ymmärrystä myös teknologian tulossa oleviin murroksiin.

Nyt reilu kuukausi sitten palasin itsekin taas myynnin pariin, kun siirryin yrittäjämyynnin johtajan tehtävään. Näin jälkikäteen voin vain tyytyväisenä todeta, että ilman urani ensimmäistä hyppäystä myynnin pariin olisin tuskin tässä tänään: se antoi loistavan lähtökohdan hakea uralla kokemuksia kumppanitoiminnasta sekä markkinoinnin, liiketoiminnan ja myynnin kehittämisen johtamisesta. Nyt olen kuitenkin taas kuin kotona: inspiroidun aina, kun pääsen keskustelemaan ja seuraamaan oman organisaationi puhelin-, myymälä- tai verkkomyynnin ammattilaisten työtä ja pääsen heidän kanssaan kehittämään vielä paremmin yrittäjäasiakkaitamme palvelevaa omnikanavaista toimintamallia.

Tässä siis ohjeeni teille tuleville myynnin ammattilaisille: hyppäämällä myynnin urapolulle et voi valita väärin ja mikä tärkeintä, se on hauskaa! Tämä fiilis välittyi myös Best Seller-kilpailussa ja olen varma, että siellä tapaamistani nuorista vielä kuullaan.

Noora Lainio on toiminut erilaisissa myynnin, markkinoinnin ja liiketoiminnan johtotehtävissä IT-alalla. Tällä hetkellä hän toimii Elisa Oyj:n Yritysasiakkaat-yksikössä Myyntijohtajana vastaten yrittäjäasiakassegmentin myynnistä ja asiakaskokemasta. Tällä hetkellä hänellä on erityisenä inspiraationa kehittää myyntiä yhä asiakaskeskeisemmäksi ja omnikanavaiseksi.  

Comments are closed.