Laurean opiskelijat ottavat tänä vuonna ensimmäistä kertaa osaa valtakunnalliseen, korkeakouluopiskelijoiden Best Seller -myyntikilpailuun. Maaliskuun lopulla Laurean kovatasoisesta karsinnasta valikoitui neljä huippumyyjää loppukilpailuun, joka järjestetään torstaina 19. huhtikuuta Haaga-Heliassa.
”B2B-myyjä rakentaa luottamusta”
Ennen karsintaa Laurean opiskelijat pääsivät myynnin huippuammattilaisten oppiin. Valmentajina ja sparraajina Laurean Best Seller -ehdokkaille toimivat 40-vuoden myyntikokemuksen omaa Esko Reinonpoika Alanko, Suomen Social Selling -pioneeri Sani Leino, Suomen menestynein myyntikirjailija Mika D. Rubanovitsch, Sales Communicationsin toimitusjohtaja Jani Aaltonen sekä myynnin ja markkinoinnin ammattilainen Jukka Aminoff.
Laureaa ensi viikon finaalissa edustavat liiketalouden opiskelijat Azad Bibani, Riikka Marsh, Pekka Pirilä sekä Saki Salomäki. Finaalia edeltävien viikkojen aikana nelikko pääsi vielä hiomaan taitojaan valmentajien opastuksessa.
– Minulle yksi opettavaisimpia juttuja valmennuksissa on ollut Sani Leinon vinkit eri ihmistyyppien tunnistamiseen, Saki Salomäki kertoo.
– B2B-myynnissä, jota kilpailutehtäväkin edustaa, haetaan kumppanuussuhteita ostajan ja myyjän välillä. Siksi luottamuksen rakentaminen on erittäin iso juttu ja ihmistyyppien tunnistaminen on siinä kriittinen taito.
”Paras opintojakso”
Valmennuksissa opiskelijat ovat hioneet myyntitilanteessa toimimista ja saaneet heti palautetta suorituksista ammattilaisilta. Näin opiskelijat ovat päässeet testaamaan saamiaan vinkkejä välittömästi käytännössä.
– On ollut todella opettavaista olla kokeneiden valmentajien sparrauksessa. Heiltä on saanut hyviä vinkkejä myös siihen, miten voi erottua kilpailutilanteessa muista, Riikka Marsh toteaa.
Samaa mieltä on myös Azad Binani:
– Henkilökohtainen palaute on ollut kaikkein arvokkainta tällä opintojaksolla. Tätä ei tehdä opintopisteiden vuoksi, vaan oman osaamisen kehittämiseksi, hän kuvailee.
– Totta puhuakseni en ole eläessäni valmistautunut mihinkään niin paljon, kuin ensi viikon finaaliin.
Torstain Best Seller -finaali on opiskelijoille hieno näytön paikka ja kova meriitti cv:ssä. Opiskelijat kokevat kilpailun myös tärkeäksi oman ammattitaidon kehittämisen kannalta:
– Juuri siksi lähdin tähän mukaan, että oppisin myynnistä lisää; mitä myynti oikeasti on, ja mitä siinä onnistuminen vaatii. Tämä Best Seller -kokonaisuus on varmasti antanut kaikkein eniten koko opiskelu-urallani tähän mennessä, Pekka Pirilä päättää.