Mitä aikaisempien vuosien Best Seller Competition -kilpailijoille kuuluu?
Maija Bellaouer sai kilpailun jälkeen yhteydenottoja useilta yrityksiltä ja hän pääsi työskentelemään Account Managerina Canon Oy:llä. Millainen kokemus kilpailu oli, ja mitä vinkkejä Maijalla on tuleville kilpailijoille sekä myynnin ammattilaisille?
Artikkeli: Maija Bellaouer, Canon Oy
Hyppäsin Best Seller -kisaan kahdesta syystä: uteliaisuuttani ja halusta kokeilla omia rajojani mukavuusalueeni ulkopuolella. Haparoivin askelin lähestyin ensin oman oppilaitokseni, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMKin esikarsintoja, jotka veivät minut eteenpäin kohti varsinaisia kisoja. Oppilaitoksen erittäin intensiivisen ja ammattitaitoisen valmennusjakson myötä vahvistui ajatus siitä, että tästähän minä tykkään. Pitkä työhistoriani on koostunut vahvasti erilaisista asiakaspalvelun työtehtävistä – myynnillinen pilke silmäkulmassa. Aikuisopiskelijana ja alan vaihtajana tradenomin opinnot XAMKissa ovat luoneet erinomaista pohjaa sille, mihin liiketalouden osa-alueisiin haluan myyjän roolissa tulevaisuudessa keskittyä.
Best Seller -kisassa menestymisessä kilpailuhenkisyydellä ja asenteellani oli oman näkemykseni mukaan kaikkein suurin merkitys. Vahva tahtotilana oli suoriutua kisasta niin, että itse on tyytyväinen ja joku muukin samalla voisi innostua minusta persoonana. Kiitettävästi useampikin yritys lähestyi minua kisan myötä ja pääsin vahvistamaan Canon Helsingin suoramyyntiyksikköä Account Managerina. Ihan huippujuttu!
Kokemuksena Best Seller -kisaa voisi verrata ala-asteen hiihtokisoihin. Jännitys nosti välillä kurkkuun lämpimän sekamehun, kilpailukumppanit olivat selkeästi kovemmassa kunnossa siinä missä omat sukseni tuntuivat lähes voitelemattomilta. Mutta siinähän se juttu juuri olikin – ylitä jännitys ja ota homma haltuun. Sinun tulee uskoa siihen, mitä tavoittelet. Tähän ajatukseen pohjautuu myös työasenteeni Canonilla. Brändi ja organisaatio mahdollistavat erinomaisen työskentelypohjan. Onnistumiseen puolestaan tarvitaan sinnikästä, määrätietoista sekä ennen kaikkea asiakasta kuuntelevaa myyntiotetta.
Lopuksi kolme sellaista asiaa, joihin itse kiinnittäisin myynnin näkökulmasta huomiota valmistautuessa kisaan tai asiakaskohtaamiseen:
1. Ihminen myy ihmiselle – pyri löytämään yhteinen nyanssi
2. Kartoita huolella, kuuntele ja poimi kipupisteitä
3. Aseta aina itsellesi päämäärä, jota tavoittelet
Menestystä toivottaen,
Maija Bellaouer
Account Manager, Canon Oy