Miksi teen myyntiä ja mikä myynnissä innostaa? – Joni Bjorklund

Myynti on aina ollut intohimoni

Olen aina tiennyt, että haluan työskennellä myynnin parissa. Ensimmäiset asiakaskohtaamiset vahvistivat tuntemukseni – myyntityö tuntui luontevalta ja innostavalta. Siinä yhdistyvät monet minulle tärkeät elementit: vuorovaikutus, ongelmanratkaisu, liiketoimintaymmärrys ja jatkuva kehittyminen.

Vahva perusta myyntiuralle

Opiskelin Haaga-Heliassa liiketalouden tradenomiksi myyntityön koulutusohjelmassa, jossa painotus oli erityisesti B2B-myynnissä. Koulutus oli hyvin käytännönläheinen: simuloimme myyntitilanteita, teimme ryhmätöitä ja saimme kuulla kokeneiden ammattilaisten vierailijaluentoja. Tämä antoi vahvan pohjan omalle uralleni.

Myyntityö käytännössä

Tällä hetkellä työskentelen Sales Specialistina TD Synnexilla, joka on yksi maailman johtavista IT-alan jakelijoista. Päivittäinen työni koostuu asiakaskohtaamisista, liiketoiminnan tarpeiden kartoittamisesta ja ratkaisujen etsimisestä yhdessä asiakkaiden kanssa. Erityisesti nautin siitä, että voin auttaa asiakkaitani menestymään – silloin tiedän tehneeni jotain merkityksellistä.

Ikimuistoinen kokemus: Best Seller Competitioniin

Yksi urani mieleenpainuvimmista kokemuksista oli osallistuminen valtakunnalliseen Best Seller Competitioniin. Pääsin finaaliin ja sijoituin kolmanneksi. Kilpailu oli intensiivinen ja haastoi minut valmistautumaan huolellisesti, esiintymään paineen alla ja syventämään ymmärrystäni asiakastilanteista. Tämä kokemus vahvisti entisestään tunnettani siitä, että olen oikealla alalla.

Myynti on paljon enemmän kuin tuotteiden tarjoamista

Myynti ei ole vain tuotteiden tai palveluiden myymistä – se on kuuntelua, luottamuksen rakentamista ja ratkaisujen löytämistä. Menestyvä myyjä on ennen kaikkea asiakaslähtöinen: hän ymmärtää asiakkaan tarpeet, kysyy oikeita kysymyksiä ja kulkee asiakkaan rinnalla, ei edellä.

Tulevaisuuden tavoitteet

Haluan jatkaa kehittymistäni ratkaisumyynnin asiantuntijana. Tavoitteenani on olla myyjä, joka ei ainoastaan myy, vaan kykenee tarjoamaan liiketoiminnallista näkemystä sekä auttamaan asiakkaita saavuttamaan tavoitteensa.

Comments are closed.