Tie voittoon – kokeneen myyntimiehen erinomaiset vinkit

Silmiä avaava esitys, mieltä räjäyttävä, mielenkiintoinen, tyhjentävä…
muun muassa näillä termeillä kuvailtiin Haaga-Heliassa vierailleen tähtivalmentajan Mika D. Rubanovitschin esitystä. Esitys antoi hyvät eväät kilpailua varten ja toi rohkeutta sekä itsevarmuutta omaan tekemiseen. 

Mika D. Rubanovitsch kättelee opiskelijoita

Valehtelisin, jos väittäisin, että Mika D. Rubanovitchin luento ei ollut hyödyllinen meille. Kokeneen myyntimiehen erinomaisia vinkkejä siihen, miten rakennetaan kokonaisuudessaan hyvä myyntitapaaminen.

– valmennettava, Erik Ekman

Mika D. Rubanovitsch valmentamassa myyntiä

Hienoa, että kokenut myyjä, jolla on monta kymmentä vuotta kokemusta aiheesta ja myyntikouluttamisesta tulee tänne kertomaan näkemyksensä
casesta ja antaa siihen vinkkejä.
– valmennettava, Jussi Tapola 

Mika D. Rubanovitsch

Ihan kaikkea valmennuksen sisällöstä emme voi paljastaa, mutta muutaman arvokkaan vinkin jaamme:

1. Keskity asiakkaaseen – ymmärrä asiakkaan asiakasta

Ykköskysymyksen pitäisi olla aina: ”Millaisia teidän asiakkaat ovat? Entä uusasiakashankinnassa, keitä te tavoittelette?” Iso osa myyjistä keskittyy siihen, kuinka monta myyjää on sekä mitä järjestelmiä he käyttävät. Asiakkaan tavoitteiden ymmärtäminen ja tukeminen ovat pääroolissa. Asiakas tarvitsee parasta ratkaisumyyjää, ei kaikkia teknisiä tietoja ymmärtävää tuotespesialistia. 

2. Panosta tarvekartoitukseen

Kun tarvekartoituksen tekee hyvin, vastaväitteiden taklaaminen myyntitilanteen loppuvaiheessa helpottuu merkittävästi. Tarvekartoituksessa on tärkeä kysyä asioita, jotka liittyvät yrityksen kulttuuriin ja yksilölliseen tilanteeseen. Kun yrityskulttuuri tunnetaan hyvin, voidaan myös ratkaista heidän ongelmansa sekä
taklata ei-vastaus. 

3. Tee konkreettinen ehdotus

Erityisesti intensiivisessä kilpailutilanteessa, ja joskus myös tosielämässä, tapaamista ei välttämättä saada klousattua. Ei tietenkään ole realistista ajatella, että kauppa lyötäisiin lukkoon ensimmäisen myyntitilanteen aikana. Konkreettisen ehdotuksen tekeminen on kuitenkin hyvin tärkeää, sillä asiakkaan on paljon helpompi olla palaamatta asiaan ilman sitä. Ehdotus voi olla esimerkiksi etenemisaikataulusta sopiminen. 

Haluaisitko lisää vinkkejä myyntitilannetta tai Best Seller Competition -kisaa varten?

Eräs opiskelija loisti tunnilla erinomaisilla vastauksillaan, sillä hän oli jo etukäteen tutustunut Rubanovitschin ”Myyntikapina” -YouTube-kanavaan. Videot käsittelevät muun muassa ei:n taklaamista, päätöksentekokriteerejä sekä asiakkaan kohtaamista. 

Kiitos Mika D. Rubanovitsch!

Opiskelijoiden iloiseksi yllätykseksi valmennustunnilta jäi käteen myös muutakin kuin erinomaisia vinkkejä – jokainen heistä sai nimittäin muistoksi tilaisuudesta
Mika D. Rubanovitschin uutuuskirjan, Modernin johtajan käsikirja – Älä ole pomo. 

Kiitos hyödyllisestä lahjasta sekä uskomattomasta valmennustunnista Mika D. Rubanovitsch! 

Mika D. Rubanovitsch ja Pirjo Purovesi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *