Turussa järjestetyn ammattikorkeakouluopiskelijoiden valtakunnallisen myyntikilpailun voitti Roope Rytkönen Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta. Voittaja julkistettiin torstai-iltana 11. huhtikuuta. Suomessa kasvaa uusi myynnin ammattilaisten sukupolvi, tiivistää kilpailun tuomaristo päivän annin.
Myynnin korkeakouluopiskelijat kilpailivat myyntitaidoistaan jo kymmenettä kertaa järjestetyssä Best Seller Competition -kilpailussa. Tänä vuonna Turun ammattikorkeakoulussa käydyn kilpailun voitti Roope Rytkönen Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta. Toiseksi tuli Maija-Liisa Bellaouer Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamkista, kolmanneksi Niko Tuominen Haaga-Heliasta ja neljänneksi Vilma Tiusanen Haaga-Heliasta.
Kilpailussa opiskelijoiden tehtävä on myydä asiantuntijapalvelu kuvitteellisen yrityksen ostajalle. Tuomarit arvioivat kilpailijan taitoja myyntitilanteen eri vaiheissa. Myytävä tuote oli tänä vuonna pääyhteistyökumppani Fonectan yhteystietopalvelu Kontakti.
Voittaja erottui finaalissa asiakkaan kuuntelulla, miellyttävällä läsnäolollaan, selkeydellään sekä myyntitilanteen erinomaisella johdattelulla ja sen hallinnalla.
”Haluan kohdata ihmisen ja vaikuttaa häneen. Olen henkilönä sosiaalinen, ja myynti on minulle intohimo. Kilpailupäivään valmistauduttiin kolme kuukautta. Tein finaalissa parhaan suoritukseni – ja tunnelma on nyt huipussa”, Roope Rytkönen kertoo.
Myynti on kuuntelua ja keskustelua
Kilpailun johtaja, myynnin yliopettaja Sini Jokiniemi Turun ammattikorkeakoulusta vertaa parhaimpia myyntikeskusteluja improvisaatioteatteriin: on uskallettava heittäytyä tilanteeseen, kysyä avoimia kysymyksiä sekä luottaa toiseen ihmiseen ja omaan osaamiseen.
”Myyntikilpailuun osallistuneet opiskelijat ovat jo varsinaisia monitaitureita: he osaavat kuunnella asiakasta, keskustella syventäen juuri kuulemistaan asioista, kysyä oivalluttavia kysymyksiä, ymmärtää liiketoiminnallisia tavoitteita sekä perustella tarjoamansa ratkaisun vaikutusta. Näitä taitoja tarvitaan ihan kaikessa työssä.”
Kilpailun pääyhteistyökumppani Fonecta kutsui voittajan työpaikkahaastatteluun heti finaalin jälkeen.
“Myynti on asiakkaan kuuntelua ja ratkaisujen etsimistä asiakkaan kulloiseenkin tilanteeseen. Roope Rytkönen hurmasi meidät vuorovaikutustaidoillaan. Meillä huippumyyjä on huippuasiantuntija, joka haluaa sekä kehittyä itse että luoda luottamuksellisen asiakassuhteen, joka tuottaa konkreettisia hyötyjä asiakkaalle”, sanoo finaalissa ostajana toiminut Fonectan myyntijohtaja Viktor Söderlund.
Best Seller Competition on valtakunnallinen ammattikorkeakouluopiskelijoiden myyntikilpailu, jonka tavoitteena on tuoda esiin myyntitaitoja ja nostaa yritysmyyntityön arvostusta. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 24 opiskelijaa viidestä ammattikorkeakoulusta: Haaga-Helia ammattikorkeakoulusta, Jyväskylän ammattikorkeakoulusta, Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta, Tampereen ammattikorkeakoulusta sekä Turun ammattikorkeakoulusta. Finaaliin valittiin neljä opiskelijaa.
Lisätietoja
Roope Rytkönen
Best Seller Competition 2019 -voittaja
Tradenomiopiskelija, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
p. 040 867 3883
roope.rytkonen95@gmail.com
Sini Jokiniemi
Best Seller Competition 2019 -kilpailun johtaja
Yliopettaja, myynti, Turun ammattikorkeakoulu
p. 050 5985 705
sini.jokiniemi@turkuamk.fi
Viktor Söderlund
Myyntijohtaja, Fonecta Oy
p. 050 557 5812
viktor.soderlund@fonecta.com
Best Seller Competition on kansallinen korkeakouluopiskelijoiden myyntikilpailu, jonka järjestää Turun AMK ja Haaga-Helia AMK. Kilpailun tavoitteena on ammattimaisen myyntityön arvostuksen nostaminen sekä myyntiosaamisen näkyväksi tekeminen ja kehittäminen. Kilpailu järjestetään kymmenettä kertaa 11. huhtikuuta 2019 Turussa.
Fonecta tarjoaa yrityksille tehokkaat digitaaliset ratkaisut verkosta löytymiseen, markkinointiin sekä parempaan asiakasymmärrykseen. Palveluvalikoima kattaa kaikki ostoprosessin eri vaiheet aina mielenkiinnon herättämisestä ostoon ja sitouttamiseen. Fonectan missio on auttaa suomalaisia yrityksiä parantamaan digitaalista kilpailukykyään. Fonecta työllistää viidellä paikkakunnalla yhteensä n. 350 asiantuntijaa, jotka palvelevat 36 000 yritysasiakasta ympäri Suomen.
Kuva: Katariina Kemppi