Energinen asenne tuo menestystä myyntiin

Artikkeli: Canon Oy

Myyntityö on vienyt minua urallani eteenpäin jo 25 vuotta. Canonilla olen työskennellyt business to business -myynnissä yhdeksän vuotta. Työssäni ei ole koskaan samanlaisia päiviä. Työni on itsenäistä mutta tiimityö on entistä tärkeämmässä roolissa, yksin ei pärjää. Siksi onkin tärkeää luoda luottamuksellisia suhteita ihmisiin ja tuoda positiivista energiaa ja fiilistä yhdessä tekemiseen. On hienoa työskennellä yhdessä huippuasiantuntijatiimien kanssa ja yhdessä ratkaisujemme avulla ylittää asiakkaidemme odotukset vuosi toisensa jälkeen.

Myyntityö on parhaimmillaan jatkuvaa itsensä kehittämistä ja onnistumisia sekä luonteeltaan palkitsevaa ja motivoivaa. Arvostan työnantajan tarjoamia uusia mahdollisuuksia, joiden avulla voin jatkuvasti laajentaa omaa osaamistani ja kehittyä. Yrityksen kasvu ja liiketoiminnan muutos uusille bisnesalueille pitää työn mielekkäänä. Olen ehdottaman utelias ja valmis digitalisaation tuomiin muutoksiin – odotankin jo innolla, mitä seuraavat 25 vuotta tuovat tullessaan.

Asiakas ensin


Asiakastyytyväisyys on minulle tärkeä arvo. Meillä Canonilla tavoitteena on tarjota parasta palvelua – panostamme asiakkaaseen, sujuvaan yhteistyöhön ja laatuun niin palvelutilanteessa, hankinnoissa kuin laitteissamme. Toimimme yritysfilosofiamme, kyosein, mukaan. Kyosei on japania ja tarkoittaa elämistä ja työskentelemistä yhdessä yhteisen hyvän eteen. Se muovaa tehtäväämme ja arvojamme sekä tapaa, jolla kohtelemme muita ihmisiä ja harjoitamme yritystoimintaa. Tähän filosofiaan on helppo samastua ja se onkin osa canonilaisten dna:ta.

Asiakkaat ovat minulle ehdottomasti ykkösasia. Työni kohokohtia ovat asiakkaiden tapaaminen, asiakkailta palautteen saaminen ja suunnitelmallisen yhteisen matkan toteuttaminen. Lisäksi on hienoa kehittää ja ideoida sekä etsiä yhdessä ratkaisuja asiakkaan kohtaamiin haasteisiin ja kehityskohteisiin. On erityisen tärkeää valmistautua tapaamisiin huolellisesti sekä tutustua mahdollisimman hyvin yritykseen ja sen henkilöihin ja liiketoimintaan. Tapaamisissa on keskeistä asiakkaan kuuntelu sekä vuoropuhelu: asiakassuhteen on oltava luotettava ja avoin. Tämä on asia, joka ei ole muuttunut myyntiurani tai digitalisaation myötä, vaan luottamuksellinen asiakassuhde on yhä tärkein yhteistyön avain. Yhteistyö on ihmisten välistä ei teknologioiden.

Ahkeruus ja luottamus itseen vie pitkälle


Mottoni on ”luota omaan tekemiseesi, älä odota, älä oikaise.” Teen suunnitelmallista, pitkäjänteistä työtä ja pidän pyörät pyörimässä. Varmistan, että kalenterissani on koko ajan asiakastapaamisia ja että joka viikko aukeaa myös uusia myynti- tai yhteistyömahdollisuuksia. Hoidan asiakastyöskentelyn viivyttelemättä enkä oikaise, vaan vien myyntiprosessin määrätietoisesti, huolellisesti ja vastuullisesti päätökseen. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty pitää sekin paikkansa: suunnittelen myyntivuoden hyvin etukäteen, seuraan suunnitelmaa ja toimin sen mukaan. Näillä pääsee jo pitkälle – unohtamatta energistä ja positiivista asennetta sekä työhön että ympärillä oleviin ihmisiin!

Katja Heikkilä
Key Account Manager, Canon Oy
Valittiin Canon Oy:n vuoden myyjäksi 2020

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.