Jokaisen pitäisi kokeilla myyntityötä

Teemu Malinen oli jo nuorena kiinnostunut it-asioista, joten hänelle oli luonnollista hakea peruskoulun jälkeen ammattikouluun, josta hän valmistui datanomiksi. Hän kuitenkin halusi opiskella lisää ja haki Haaga-Heliaan myyntityön koulutusohjelmaan. Yritystyöskentely-jakson Teemu halusi suorittaa Tech Datalla. Harjoittelu sujui hyvin, ja siitä lähtien Teemu on viihtynyt yrityksessä.

Työsuhteensa alussa Teemu kontaktoi pienempiä asiakkaita. Hän myi heille HP:n printti- ja PC-tuotteita, mutta myöhemmin osaamisen karttuessa hänestä tuli yleismyyjä. Näin hänen vastuullaan oli myydä koko tuotereppua, ei vain HP:n tuotteita. Teemu on koko ajan mennyt työssään eteenpäin ja saanut lisää vastuuta. Tällä hetkellä hän toimii HPE-myynnissä eli myy palvelimia ja verkkolaitteita.

 

Onnistumiset ovat myyntityön suola

Tech Data on tukkumyyntiyritys, joten suurin osa asiakkaista on olemassa olevia asiakkaita. Välillä työssä pitää kuitenkin lähestyä kokonaan uutta jälleenmyyjää tai asiakasta, joka ei ole aiemmin käyttänyt Teemun myymiä tuotteita. Haasteeksi työssään Teemu kokee näiden asiakkaiden käännyttämisen, joka on onnistuessaan kuitenkin hyvin palkitsevaa. 

Onnistumiset ovatkin Teemun mielestä myyntityön parasta antia. Kaikkien myyjien pitäisikin saada onnistumisista hyvä olo, sillä se auttaa hakemaan niitä tarpeeksi kovalla motivaatiolla. Teemu pitää työssään myös siitä, että lähes viikoittain pääsee oppimaan uutta. Uteliaisuus onkin hyvä piirre ratkaisumyynnissä.

Silloin, kun ei tule kauppoja, pitää soittaa asiakkaille aktiivisemmin.

Työ Tech Datalla voi olla aaltoilevaa. Hyviä sesonkeja on paljon, ja niiden aikana odotukset ovat korkealla. Silloin on kiire ja koko ajan tapahtuu jotain. Vastapainoksi välillä on todella hiljaisia hetkiä. Teemu ei ota niistä hetkistä itseensä, vaan luottaa siihen, että tekee pääsääntöisesti oikeita asioita.

”Silloin, kun ei tule kauppoja, pitää soittaa asiakkaille aktiivisemmin ja kysyä syitä siihen, miksi kauppaa ei synny ja mikä tilanne asiakkaalla ylipäänsä on”, Teemu muistuttaa.

Hänen mukaansa asiakkaat kertovat yleensä avoimesti, jos heiltä kysyy suoraan. Näin voi saada nopeasti arvokasta tietoa siitä, mikä on pielessä.

Kaikki myynti ei ole samanlaista

Teemun omassa työssä myyjät pyrkivät aktiivisesti auttamaan asiakkaita. Asiakkaiden kanssa ollaan yhdenvertaisia kumppaneita ja vanhanaikaisesta ostaja-myyjä-asetelmasta olisi hyvä päästä eroon. Tech Datalla pyritään voittamaan keikka yhdessä jälleenmyyjien kanssa. Tämä voi tarkoittaa esimerkiksi palvelimen myyntiä loppuasiakkaalle.

Tietyllä tavalla työ muistuttaa melkein mitä tahansa asiakaspalvelutyötä. Myyntityössä onnistumiset palkitsevat todella paljon ja pääsääntöisesti palkkaus on ainakin osittain provisiopohjasta.

Teemu suosittelee kaikkia kokeilemaan myyntityötä. Luontaistuotteiden puhelinmyynti kuluttajille ei varmasti sovi kaikille, mutta myyntityö voi olla hyvin paljon muutakin.

Teemu kehottaakin jokaista kokeilemaan yritys- tai kuluttajamyyntityötä ja päättämään vasta sitten, voisiko myynnistä tehdä itselleen uran.

Comments are closed.