Artikkeli: Pihla Group Oy
Marko Laitinen työskentelee Pihla Groupissa Liiketoimintapäällikkönä Pihlan vähittäismyynnin, uudiskohdemyynnin ja verkkokaupan parissa ja on vuoden 2018 Best Seller -kilpailija.
Marko osallistui Best Seller -kilpailuun vuonna 2018 ollessaan Kaakkois-Suomen Korkeakoulun XAMKin ensimmäisen vuoden tradenomiopiskelija. Marko päätyi nykyisen tehtävänsä ohella Pihla Groupissa kehittämään itseään ja osaamistaan XAMKiin, vaikka työhistoriaa oli tuolloin myynnin parista kertynyt jo useita vuosia. Myynti käytännön tasolla on tullut Markolle tutuksi erinäisten myynnin kenttä- ja esimiestehtävien kautta, mutta opiskelut haastoivat ajattelemaan myyntiä myös teoreettisemmasta näkökulmasta. Kuten myös Best Seller -kilpailu. Best Seller -kisaan Marko päätyi puhtaasti kiinnostuksesta ja innostuksesta kehittää itseään ja osaamistaan myynnin parissa. Lisäksi tapahtuman tuomat verkostoitumisen mahdollisuudet tuntuivat houkuttelevilta.
Markolla ei olekaan ehkä ihan tyypillinen Best Seller -kilpailijan tausta tai ylipäätään myynnin ammattilaisen tausta. Myyntiin Marko päätyi aikoinaan puhtaan sattuman kautta. Hän itse kertoo, että hän ei olisi varmastikaan koskaan päätynyt myynnin tehtäviin, ellei hänen vahvuuksiaan myyjänä olisi teroitettu hänelle itselleen oman verkostonsa toimesta.
Myynnin pariin Marko päätyi hakiessaan varastomiehen paikkaa huonekaluyrityksestä. Silloinen myynnin esimies huomasi Markon myyjän kyvyt, ja pian hän aloittikin jo myymälämyyjänä samaisessa yrityksessä. Parin kuukauden päästä Marko oli myymälän paras myyjä, ja urakehitys myynnin parissa alkoi muodostua. Ensin Marko eteni apulaismyymäläpäälliköksi, jonka jälkeen lopulta myymäläpäälliköksi. Tämän jälkeen hänet ”kaapattiinkin” jo suositusten kautta Pihlalle töihin. Pihla-uransa Marko aloitti kuluttajamyynnistä, josta hän on pikkuhiljaa edennyt nykyisiä tehtäviään kohti. Vuodesta 2015 alkaen Marko on luotsannut menestyksekkäästi Pihlan rautakauppamyyntiä.
Vaikka Marko ei itse uskonut aluksi kykyihinsä myyjänä, ja koki sen itselleen täysin sopimattomana ammattina, hän huomasikin varsin pian, että myynnissähän on kyse puhtaasti vain kuuntelu-, keskustelu- ja neuvottelutaidoista. Täytyy olla valmis auttamaan asiakasta saamaan hänelle paras mahdollinen ratkaisu. Myynnissä muutoinkin Markoa motivoi uuden oppiminen ja ihmisten auttaminen. Myynti on kuitenkin lopulta niinkin yksinkertaista kuin asiakkaan auttamista oman asiantuntijuuden kautta.
Best Seller -kilpailu antoi ainutlaatuisen kokemuksen lisäksi verkostoja, joita on voinut hyödyntää ja joiden kautta olla hyödyksi. Kilpailu itsessään oli niin paineistettu tilanne, että se antoi valtavasti varmuutta ja kokemusta esiintymiseen sekä haasteellisten tilanteiden hoitamiseen. Vaikka Marko on hoitanut miljoonaluokan asiakkaita, kilpailupäivä ja tilanne on jännittänyt eniten koko myyntiuran aikana!
Markon vinkit tämän vuoden kisaajille on tutustua huolella arviointikriteereihin. Kilpailussa menestyäkseen täytyy oppia ymmärtämään, mitä kisaajalta vaaditaan ja mitä arvioidaan. Aikataulusta kannattaa pitää kiinni. Valmistautumiseen kannattaa suhtautua vakavuudella, mutta ei liian vakavasti! Hyvään valmistautumiseen kuuluu myös lepo, jotta kilpailija pystyy antamaan mahdollisimman omannäköisensä ja rennon suorituksen.
Markon myynnin teesit
- Jos et tiedä jotain, kysy asiakkaalta. Tärkeintä on auttaa asiakasta saamaan hänelle parhain mahdollinen ratkaisu.
- Myynnissä täytyy olla todella aktiivinen ja oma-aloitteinen.
- Tehdään yhdessä työtä sen eteen, että myynnin arvostus nousee sinne, jonne se kuuluu eli Suomen arvostetuimman ammatin paikalle.