Artikkeli: Fonecta Oy
Myynti on intensiivistä työtä, jota tehdään niin tänä päivänä niin kasvotusten, puhelimitse kuin videon tai sähköpostinkin välitykselläkin. Työ voi olla nopeasti uuvuttavaa, mikäli ei pidä huolta omasta jaksamisesta.
Myyjä on työpäivän aikana tiiviissä vuorovaikutuksessa useiden ihmisten kanssa ja sen lisäksi lisäpainetta työhön tuovat myyntitavoitteet. Fonectan kokeneet myyjät tietävät, että tunnelmat voivat vaihdella päivän aikana hurjastikin. Stressi näkyy helposti sekä tuloksissa että yleisessä vireystilassa. Apua ja tukea saa tarpeen mukaan niin esimieheltä, työkavereilta kuin työterveydestäkin.
Pysy hereillä
Fonectalla media-asiantuntijana työskentelevä Jasmine Saltbacka luottaa positiivisen ajattelun voimaan. Jos mieleen hiipii mustia ajatuksia, onnistumisten kirjaaminen ylös auttaa.
”Ajatukset moninkertaistuvat, kun keskittyy miettimään onnistumisia ja niitä asioita missä on hyvä, se luo lisää positiivisia ajatuksia. Kun huomion kiinnittää vain negatiivisiin asioihin, se ruokkii huonoa kierrettä”, Jasmine kertoo.
Myyntityössä, erityisesti näin nopeasti muuttuvalla alalla kuin digimarkkinointi, pitää olla jatkuvasti hereillä ja aktiivinen. Digitaalisuus on asiakkaille koko ajan tutumpaa, joten asiantuntijan pitää pystyä vastaamaan kasvaviin odotuksiin.
Myös ostokäyttäytyminen muovautuu koko ajan. Samoin kuin kuluttajapuolella, myös B2B-asiakkaat ovat tottuneita vertailemaan tuotteita ja palveluita. Pitää seurata alan muutoksia, jotta ei jää jalkoihin.
”Myyntityössä pitää olla lähtökohtaisesti aina 100 % skarppina. Omassa työssäni saan koska vain tukea myös tiimikavereilta ja esimieheltä. Täällä on helppo lähestyä ihmisiä ja kaikki ovat avoimia auttamaan”, Fonectalla media-asiantuntijana työskentelevä Mikael Valli kertoo.
Tämä on joskus kuin urheilusuoritus
Jaksamisen kannalta tärkeässä osassa on kokonaisvaltainen omasta hyvinvoinnista huolehtiminen. Myyntityötä vertaillaan usein jopa urheilusuorituksiin. Fonectalla myyntiryhmän päällikkönä toimiva Kikka Pörsti muistuttaa, että ei ole erikseen ”työhyvinvointia” vaan ihminen on kokonaisuus. Kun peruspilarit ovat kunnossa, jaksaa paremmin myös työssä kohdatut haasteet.
Samaa mieltä on myös Key Account Managerina toimiva Mari Janhonen: ”Kun kaikki tärkeät asiat on kunnossa, hyvä uni, ravinto ja liikunta, jaksaa kiireistä ja stressaavaa työtäkin paremmin.”
Poikkeusaika on tuonut myös myyntityöhön uusia haasteita. Onnistumisten ja hyvän tiimihengen jakaminen on korostunut etätyöaikana. Asiakkailla on haastavia tilanteita ja on keksittävä jopa kokonaan uusia toimintamalleja.
”Myyjät kohtaavat normaalia enemmän negatiivisia asioita keskusteluissa yrittäjien kanssa. Työ voi käydä nopeasti raskaaksi, jos ottaa kaikkien asiakkaiden murheet kannettavakseen”, Kikka lisää.
Fonecta tarjoaa työntekijöille monia keinoja uupumisen ehkäisyyn. Ensimmäisenä on säännöllisesti järjestettävät keskustelut esimiehen kanssa. Lisäksi akuutimpaan tarpeeseen tarjolla on erilaisia työpajoja ja koulutuksia, Auntie-palvelu sekä työterveyden Huoli-chat.
”Jos myyjä kokee haasteita työssä jaksamisessa, niin ensimmäiseksi keskustellaan tilanteesta ja lähdetään yhdessä miettimään mitä voitaisiin tehdä. Tilanteet ovat aina yksilöllisiä ja siihen, miten asiaa lähdetään ratkomaan, vaikuttaa moni asia. Joskus riittää se, että otetaan pidempi keskustelu tai muutamakin, mutta jos keskustelussa huomataan, että pieni pysähtymisen olisi nyt paikoillaan niin ohjataan myyjä työterveyteen”, Kikka sanoo.
Palkitsevuus
Yksi suurimmista selätettävistä haasteista myyntityössä on provisiopalkkaus. Joka kuukauden alussa on aloitettava uudelleen nollasta. Sen tietää myös kuudetta vuotta Fonectan myynnissä työskentelevä Mikael:
”Myynnissä pitää osata nollata myös ajatukset jokaisen asiakaspuhelun tai tapaamisen jälkeen. Suurin osa puhelinsoitoista päätyy kielteiseen päätökseen ja näistä ei saa ottaa vaikutteita tuleviin seuraaviin soittoihin. Myös ajankäytön hallinta on todella tärkeää.”
Asiakkaat ovat myyntityön suola ja sokeri, mutta myös pitkät asiakassuhteet, hyvät työkaverit, joustavat työajat ja työpaikan tarjoamat edut sekä palkkaus saavat kiitosta ja pitävät työn mielekkäänä.
”Myyjänä työnteossa on tietynlainen vapaus omassa tekemisissä, siitä pidän erityisesti”, Mikael sanoo.
Haasteiden vastineeksi myyntityö tarjoaa onnistumisten myötä huippuhyviä fiiliksiä.
Myyntityö ei ole vain myyntiä, vaan se on ennen kaikkea auttamista ja ongelmien ratkaisua. Myyntityössä kohtaa joka päivä erilaisia asiakkaita, mikä pitää mielenkiintoa hyvin yllä.
”Ihan parasta on se, kun saa asiakkailta palautetta, että on voinut vaikuttaa yrityksen liiketoimintaan hyvin tuloksin”, Mari iloitsee.
”Myynnin ala on jännittävää, haastavaa sekä todella palkitsevaa. Kokeile rohkeasti kaikkea oppimaasi ja pidä positiivinen mieli”, Jasmine muistuttaa.