Kilpailu on erinomainen rekrytointialusta

Hannes Mattila työskentelee UPS:llä Account Managerina ja vastaa työssään Sisä-Suomen asiakkuuksista. Opinnoissaan Hannes on suuntautunut kansainväliseen kauppaan. UPS on amerikkalainen kuriirifirma ja yksi maailman suurimmista toimijoista alalla.

Best Seller Competitioniin osallistuminen tuli Hannekselle yllätyksenä. Hänen opintonsa venyivät aikanaan ja opiskeluihin tuli monta välivuotta. Hannes kävi itsekseen pohdintaa, onko koulutuksella hänelle mitään annettavaa. Hän kuitenkin huomasi myyntiin liittyviä kursseja ja päätti osallistua yhdelle niistä.

Kurssilla opettaja puhui Best Selleristä, ja opiskelijat tutustuivat aiemmin kilpailuissa pärjänneiden suorituksiin. Kilpailu vaikutti Hanneksesta todella mielenkiintoiselta, joten hän päätti lähteä mukaan kilpailuun valmentavalle kurssille. Tämä valinta avasi aivan uuden suunnan Hanneksen opiskeluun ja työelämään.

Hanneksen aloittaessa opiskelut Tampereen ammattikorkeakoulussa ei ollut yhtään pakollista myynnin kurssia. ja myynti mainittiin muutenkin opetuksessa vain sivulauseissa. Jälkeenpäin ajateltuna tämä on ollut hyvin kummallista Hanneksen mielestä. Myynti on kuitenkin suuressa osassa yrityksiä edellytys saada tuotteet tai palvelut markkinoille. Myyntiä on jo pitkään aliarvostettu akateemisena aineena.

Valmennus opettaa konkretiaa

Hannekselle ei puhuttu kursseilla myyntitekniikoista, mutta Best Sellerin treeneissä tilanteita käytiin läpi roolipelin keinoin. Opiskelijat pääsivät aidosti harjoittelemaan myyntitapaamista. Tampereella oli silloin myös todella hyvä valmentaja, jolla oli kokemusta myynnistä. Hän osasi antaa hyviä vinkkejä, miten oikeasti pitää lähestyä ostajaa ja miten myyjän tulee toimia neuvotteluissa

Best Sellerin myötä Hannes ymmärsi, että myynti on muutakin kuin sitä, että istuu luuri korvassa ja tykittää kylmää listaa läpi. Tämä muutti Hanneksen asenteen myyntiä kohtaan täysin.

Best Seller -kilpailu on erinomainen keino yrityksille ja opiskelijoille löytää toisensa. Hanneksen mukaan opiskelijoiden tulisikin suhtautua kilpailuun kuin työhaastatteluun, ja hän toivookin, että kilpailua käytettäisiin jatkossa enemmän rekrytointialustana.

Hannes itse ei olisi nykyisessä työssään, jos ei olisi osallistunut valmentavalle kurssille ja kilpailuun. Hänen esimiehensä arvosti todella paljon Best Sellerin antamaa kokemusta. Kilpailu on opiskelijoille tilaisuus näyttää osaamisensa, eikä yritysten tarvitse palkata ”sikaa säkissä”.

Kilpailu on haastava, mutta opettavainen

Haastavinta kisassa on tiukka aikaraja, jonka puitteissa pitää myydä tuote. Työelämässä myyminen onnistuu joskus viiden minuutin puhelulla, ja joskus myyjän pitää jutella 20 tuntia asiakkaan kanssa ennen kuin kauppa menee läpi. Myös tuomareiden läsnäolo lisää kilpailutilanteen painetta. Tänä vuonna tilanne on hieman erilainen, koska tuomareita ei näe. Kilpailijoilla on silti takaraivoissaan tieto tuomareiden läsnäolosta.

Kilpailussa tilanne on erittäin haastava. Paine voi olla kova, ja kilpailijoilla voi olla stressiä, mutta tämä valmentaa todella hyvin työelämää varten. Hannes ei olekaan kokenut yhtä paineistettua tilannetta työelämässä.

Valmennuksesta ja kilpailusta oppii niin paljon hyödyllisiä taitoja, että Hannes suosittelee kaikille kilpailuun mukaan lähtemistä, vaikka tulevaisuutta ei näkisi myynnin parissa.  Valmennuksesta kannattaa ottaa kaikki hyöty irti. Kaikkien osallistujien tulisi myös löytää uskallusta heittäytyä tilanteeseen, vaikka se on monelle oman mukavuusalueen ulkopuolelle menemistä. Kilpailussa ei kuitenkaan ole ketään syöty elävältä.

Myyntitilanne pitää saada rutiiniksi, jotta kilpailutilanteessa pystyy olemaan rento. Hannes ei itse ollut tarpeeksi valmistautunut, jotta olisi voinut pärjätä paremmin. Hän kuitenkin uskoo, että jos vain tekee tarpeeksi duunia etukäteen, niin kilpailussa pystyy pärjäämään! 

Comments are closed.